PRO-DEM

In 2023 is het lectorenplatform PRO-DEM (PraktijkgeRicht Onderzoek voor mensen met DEMentie) opgericht. Daarmee bundelen 24 lectoren van 13 hogescholen, in nauwe samenwerking met Alzheimer Nederland, hun krachten om gezamenlijk vanuit verschillende wetenschapsgebieden (o.a. sociale wetenschappen, techniek, (para-)medische wetenschappen, psychologie, bouwkunde) bij te dragen aan (goed) leven met dementie.  Ook vanuit KenVaK wordt aan dit lectorenplatform actief deelgenomen.

PRO-DEM heeft vier ambities: 1. Stimuleren van interdisciplinaire en transdisciplinaire samenwerking aan dementievraagstukken; 2. Vergroten van de zichtbaarheid en potentie van praktijkgericht onderzoek; 3. Innoveren van praktijk en onderwijs op het gebied van dementie, en 4. Verstevigen van internationale samenwerking. PRO-DEM wordt gecoördineerd door Simone de Bruin, lector Goed Leven met Dementie (Lectoraat Goed Leven met Dementie | Windesheim in Zwolle | Windesheim ), Hans Hobbelen, lector Veroudering en Paramedische Zorg (Dr. Hans Hobbelen | Hanze) en Rens Brankaert bij het team TECH van het lectoraat Health Innovations & Technology (Lectoraat Health innovations & technology | Fontys Hogeschool).


Meetinstrumenten voor vaktherapeuten

Steeds vaker zijn er vragen over meetinstrumenten die vaktherapeuten kunnen inzetten. Binnen dit project is een inventarisatie gemaakt van meetinstrumenten die door vaktherapeuten gebruikt kunnen worden. Meetinstrumenten zijn betrokken die door vaktherapeuten voor verschillende doeleinden kunnen worden ingezet. Zo kan een meetinstrument bijvoorbeeld gebruikt worden voor het meten van de effecten van een behandeling, voor het stellen van een (vaktherapeutische) diagnose, voor het evalueren van een behandeling of interventie of voor het inzichtelijk maken van de bijdragen van de vaktherapeutische behandeling in het therapieproces van de cliënt.

Er zijn verschillende meetinstrumenten te onderscheidden zoals doelgroep specifiek meetinstrument of het meten van symptomen, beleving of gedragskenmerken. In dit overzicht vindt u zowel vaktherapeutische specifieke als niet vaktherapeutische meetinstrumenten.

Via deze link: Meetinstrumenten KenVaK Vaktherapie vindt u dit overzicht aan meetinstrumenten. Het betreft een groeidocument. Er is gestart met de creatief therapeutische disciplines. Dit is nog niet volledig. Ook dienen de bestaande meetinstrumenten relevant voor de psychomotorische therapie nog opgenomen te worden. Bij elk meetinstrument dat is opgenomen in het overzicht staat per meetinstrument informatie over het doel van het meetinstrument, de validiteit en de kwaliteit van het meetinstrument en waar u meer informatie over het meetinstrument kunt vinden.

Indien u een meetinstrument kent dat door vaktherapeuten kan worden gebruikt, mailt u de betreffende informatie naar: kenvak@zuyd.nl


(Cost-)Effectiveness of Drama therapeutic Self-esteem Intervention (DSI) as an add-on therapy for social anxiety disorders

Social anxiety disorder

Social anxiety disorder (SAD) is the most common anxiety disorder with an estimated lifetime prevalence of 9,3% (Graaf, 2012). It is characterized by an intense fear and avoidance of social situations. The burden associated with this disorder is substantial (Ruscio, 2008). Persons with SAD report more problems with activities in daily life, more difficulties in forming relationships, lower health, and reduced wellbeing compared to the general population (netwerk kwaliteitsontwikkeling GGZ, in prep.; Dryman, e.a., 2016). Rates of unemployment and number of missed hours of work are higher compared to persons without AD (Wittchen, 2000). As a consequence, SAD results in a considerable economic burden (Konnopka, 2009). The course of SAD is chronic and debilitating, if untreated. Pharmacological, psychological, and self-help interventions are offered and studies showed reduced symptoms (Mayo-Wilson, e.a., 2014). However, these interventions arent effective for all patients, medication has side effects and some patients will continue to have symptoms and/or an increased probability to relapse (Mayo-Wilson, e.a., 2014). Therefore, there is a need to improve treatment effects for SAD.

Self-esteem

It is proposed that effects of treatments for patients with SAD may be improved by focussing on self-esteem.  Self-esteem refers to a persons overall emotional evaluation of his or her positive or negative attitude toward the self (Rosenberg, 1979). Low self-esteem is a main reason for seeking psychiatric help and it is a risk factor for the development of and relapse in several disorders (Stice, 2002; Wilson & Rapee, 2005; Orth, Robins, et.al. 2009). A meta-analysis showed that low self-esteem is a consequence of anxiety and also a predictor for developing anxiety symptoms (Sowislo & Orth, 2013), even when taking into account coping behavior, efficiency of social networks, stressful life events, and relational victimization (In-Albon, e.a, 2017; Orth, et.al., 2014). These results indicate that self-esteem is not just an epiphenomenon. On the contrary, self-esteem will have a strong impact, even stronger than factors as negative life events, coping, and efficiency of social networks. The clinical implication is that strengthening self-esteem in therapy for SAD is important, since strengthening self-esteem may act as a resource that buffers from negative experiences and may enhance the overall treatment effects in SAD.

Unfortunately, only few efficacy studies included self-esteem measures or focus on therapeutic interventions with an emphasis on self-esteem. Efficacy studies on interventions without a special focus on self-esteem revealed that symptoms may decline, whereas the effect on self-esteem was only intermediate or small (Watson, e.a., 2003). This may suggest that even after successful treatment, remittent patients may be still vulnerable. Studies on an intervention that target self-esteem in particular are promising to improve self-esteem. A meta-analysis on self-esteem interventions showed that interventions focussing on changing self-esteem were more effective in improving self-esteem compared to interventions with a broader focus (Haney & Durlak, 1998). In addition, interventions based on theories and empirical studies showed more effects than interventions without a theoretical or empirical ground (Bos, et al 2006). Using randomized controlled trials, improvement in self-esteem were shown in adult patients with depressive disorders (korrelboom, 2012), adults with personality disorders (korrelboom, 2011), adults with eating disorders (korrelboom, 2009) and persons with anxiety (Staring e.a., 2016).

Dramatherapy

In clinical practice, one of the interventions that focus on treating SAD and improving self-esteem is drama therapy. Drama therapy is an experiential form of treatment that uses expression techniques, role play, improvisation, and in vivo experiments (Hooren van e.a. , 2017). Interventions that have an experiential foundation and use in-vivo experiments are suggested to improve treatment for SAD, since recent results suggest that patients have an impaired sharing of emotions on an affective level, but not on a cognitive level of processing (Morrison e.a., 2016; , Buhlman e.a., 2015; ). Drama therapy has beneficial effects in anxiety disorders (AD; Dadsestan, 2008; Dehnavi, 2014; Anari, 2014). It is recommended in the Dutch multidisciplinary guideline and the Dutch Standard of Care for AD (netwerk kwaliteitsontwikkeling GGZ, in prep.) Recently, a drama therapeutic intervention is developed that primarily focus on improving self-esteem (Hilderink, 2015). This is called the Drama therapeutic Self-esteem Intervention (DSI). DSI is promising, since patient satisfaction is high (Hilderink, 2017), professionals in mental health care are enthusiastic on integrating DSI in treatment for SAD, and results from a pilot show very large effects (Hilderink, 2015). The integration of drama therapy in clinical practice may suggest it has a firm evidence base. Unfortunately, research using sound designs is missing and therefore there is a lack of solid evidence for effectivity.

Drama therapeutic Self-esteem Intervention

DSI is a group intervention to strengthen effects of usual care. DSI focuses on awareness of negative self-image, collecting evidence for positive self-image, and experiencing alternative behaviour in line with a positive self-image (Hilderink, 2016). DSI is based on drama therapeutic theories and principles derived from CBT. Based on effect research (Hilderink, 2015), DSI seems to significantly improving Self-esteem (Cohens d 1,5).

DSI makes use of working methods that match the model of Emunah and Selman and are adjusted to the individual development of the client. Consensus-based research (Doomen, 2010) reveals that the Emunah Five phase model (1996) is a useful guideline in dealing with anxiety disorders. The five phases of Emanuh are: dramatic game, fictional role play, realistic role play, psychodrama and farewell ritual. These five phases are in line with the phases of Selman (1980) for changing perspectives. The ability to changing perspectives is the ability to empathize in another, as well as move in a different perspective about the same situation. By changing perspectives, you can include new information about yourself, the other or the situation. Selman’s research brings forth five phases of the ability to change perspective: egocentric, subjective, reflective, reciprocal and social perspective. Within dramatic therapy, working with perspective is one of the active ingredients. Promoting the change of perspective helps to change a negative self-image. After all, one can switch from perspective and thus to role and consider a situation from multiple perspectives, assess whether cognitions are realistic and re-evaluate them.

The DSI is a protocol-based individual offered to a closed group of six clients and consists of six 75-minute sessions. Per session there is a fixed program with a purpose and related exercises and homework assignments.


Sustainable and PeRsonalisEd Advances in Dementia care (SPREAD+)

Sinds 2022 is lectoraat KenVaK consortiumpartner van SPREAD+ (Sustainable and PeRsonalisEd Advances in Dementia care). SPREAD  heeft als doel de kwaliteit van leven van mensen met dementie, hun zorgpartners en zorg- en welzijnsprofessionals te verbeteren door op maat gemaakte toepassingen te bieden, waarbij innovatieve psychosociale en technologische ondersteuning wordt benut in alle fasen van dementiezorg en -ondersteuning. Als onderdeel van het Onderzoeksprogramma Dementie van ZonMw bestaat het consortium uit een nationale samenwerking van universiteiten, HBO’s en andere kennisinstellingen, naast praktijkorganisaties en bedrijven. SPREAD+ wordt gefinancierd door Alzheimer Nederland en Health Holland (WE.32-2022-01). Meer details over dit 4,5 jaar durende project (2022-2027) en de partners ervan zijn te vinden op:https://www.alzheimer-nederland.nl/onderzoek/projecten/spread

KenVaK is binnen SPREAD specifiek betrokken bij twee werkpakketten:

  1. Een promotieonderzoek van Femke Muller gericht op het (door)ontwikkelen, beschrijven, evalueren en duurzaam verspreiden van een psychosociale interventie met specifieke aandacht voor vaktherapie gericht op de bevordering van relaties en psychologisch welbevinden samen met promotor prof. Dr. Debby Gerritsen (UKON) en copromotoren dr. Roeslan Leontjevas (UKON/OU) en dr. Anna-Eva Prick (Zuyd Hogeschool).
  2. Een tweede werkpakket omvat een breed scala aan (onderzoeks)activiteiten die bedoeld zijn om gezamenlijk leren en implementatie binnen SPREAD+ te ondersteunen. We onderzoeken binnen dit werkpakket bestaande innovatieve leeromgevingen voor huidige en toekomstige professionals in de gezondheids- en sociale zorg (mbo, hbo en wo) om kansen te identificeren voor een betere verbinding van onderzoek met leren en implementatie in dementiezorg en -ondersteuning.

SPREAD+ betreft een groot consortium onder leiding van het Alzheimer Centrum Limburg (Prof. dr. Marjolein de Vugt), Radboudumc Alzheimer Centrum/ UKON (Prof. dr. Debby Gerritsen), Universitair Netwerk Ouderenzorg UMC Groningen (Prof. dr. Sytse Zuidema) en Hogeschool Windesheim (dr. ir. Simone de Bruin). Daarnaast maken Universiteit Tilburg, Trimbos Instituut, Alzheimer Centrum Amsterdam, Alzheimer Centrum Groningen, Expertisecentrum Pharos, Zuyd Hogeschool, Hogeschool Utrecht, Hogeschool InHolland en het Erasmus Alzheimer Centrum deel uit van het consortium. Contactpersoon vanuit Zuyd Hogeschool is Anna-Eva Prick.

 


Exploratie van hersenactiviteit in reactie op Emotieregulatie improvisatorische muziektherapie (EIMT) voor jongvolwassen studenten met depressieve klachten: Een fMRI multiple-case studie (Ex-fMRI-EIMT)

Depressie is een ernstig probleem, zo ook onder jongvolwassen studenten. Om depressieve klachten te reduceren en welzijn te bevorderen is het muziektherapieprogramma Emotieregulerende Improvisatorische MuziekTherapie (EIMT) ontwikkeld door Sonja Aalbers. Jongvolwassen studenten in een hogeschool context kunnen na deelname aan EIMT minder depressieve klachten ervaren, beter in staat zijn hun emoties te reguleren in stressvolle situaties en minder negatieve gevoelens ervaren. Dit onderzoek richt zich op het begrijpen van de mechanismen van EIMT, inclusief veranderingen in hersenactiviteit van jongvolwassen studenten na deelname aan EIMT. Hierbij wordt verondersteld dat de hersenactiviteit van deze studenten verandert na deelname aan EIMT.

Het primaire doel van het onderzoek is het verbeteren van het begrip van hersenactiviteit van jongvolwassen studenten na deelname aan EIMT. Daarnaast streeft dit onderzoek ernaar hypothesen te formuleren voor toekomstig grootschalig fMRI-onderzoek naar de effectiviteit van vaktherapie op emotieregulatie. Secundaire doelstellingen zijn het verkrijgen van inzicht in de effecten van EIMT op depressieve symptomen, emotieregulatie, positief en negatief affect, en de ervaringen met de toegepaste dataverzamelingsmethoden en EIMT.

Dit wordt onderzocht middels functionele MRI (fMRI) scans, die voorafgaand aan EIMT en na afronding van EIMT worden verricht. Gedurende de tien weken waarin het EIMT programma loopt, vinden er wekelijks één uur durende individuele muziektherapiesessies plaats. Daarnaast worden kwantitatieve vragenlijsten en een interview afgenomen bij de deelnemers. Aan dit onderzoek participeren vijf jongvolwassen studenten met tenminste milde depressieve klachten, in de leeftijd van 16 – 40 jaar oud, studerend aan Zuyd Hogeschool in Heerlen. Vanuit de verzamelde fMRI data is de belangrijkste studieparameter de functionele connectiviteit tussen hersengebieden waarvan bekend is dat zij onderdeel uitmaken van emotieregulatie-netwerken. Dit onderzoek maakt dan ook tevens deel uit van de creative minds projecten.

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij Zuyd Hogeschool in samenwerking met NHL Stenden Hogeschool, Maastricht University, Open Universiteit en Scannexus. Contactpersoon vanuit Zuyd is Vera Nyssen.


Samen veerkrachtig: leren bewegen in muziek’: Veerkracht bij stress voor EVB+ en hun sociale leefwereld, wat kunnen we leren van elkaar

Er is een praktijkhiaat en kennishiaat rondom passende interventies voor vermindering van stress en vergroting van veerkracht in de samenwerking tussen EVB+-cliënten, naasten en begeleiders. Vanuit vooronderzoek in dit project bleek het gebruik van vaktherapie (muziek en bewegen) een passende ingang te zijn.

Het doel van dit onderzoek is om tot een wetenschappelijk onderbouwd en in de praktijk beproefd ontwerp van een interventie te komen, waarmee er kennis is ontwikkeld over cruciale ontwerpeisen voor die interventie die gericht is op twee aspecten: a) het versterken van veerkracht in het omgaan met stress bij zowel de EVB+- cliënt als diens naasten en begeleiders, en b) het versterken van de samenwerking in die driehoek bij stress. Deze interventie biedt voor de klinische praktijk heldere en direct toepasbare werkwijzen binnen de context van dagelijkse ondersteuning van stress van EVB+- cliënten, naasten en begeleiders.

Hoofdvraag: Hoe kan een interventie met vaktherapeutische elementen (muziek en bewegen) veerkracht ontwikkelen bij stress van zowel cliënten, naasten als begeleiders en tegelijk daarmee de samenwerking in de driehoek verbeteren?

  1. Deelvraag 1: Welke elementen van interventies dragen bij aan veerkracht bij EVB+ cliënten, hun naasten en hun begeleiders?
  2. Deelvraag 2: Welke aspecten vinden stakeholders (begeleiders, vaktherapeuten, andere zorgprofessionals en naasten) noodzakelijk in het verbeteren van veerkracht bij stress van zowel cliënt, naasten als begeleiders, zodat hiermee een betere samenwerking in de driehoek ontstaat?
  3. Deelvraag 3: Hoe kan een interventie gericht op het ontwikkelen van veerkracht bij stress bij EVB+ voor zowel cliënten, naasten en begeleiders ontworpen worden, zodat het meteen zorgt voor een betere samenwerking in de driehoek?
  4. Deelvraag 4: Wat is de bruikbaarheid, uitvoerbaarheid, haalbaarheid en acceptatie van deze interventie?

Het onderzoek betreft een samenwerking tussen Koraal, Tilburg University en Zuyd Hogeschool. Contactpersoon vanuit Zuyd Hogeschool is Anna-Eva Prick.


Innovatie vaktherapie in de GGZ – RAAK publiek

Het project (2011-2013) is ontstaan vanuit een concrete vraag van de vaktherapeuten binnen het Vincent van Gogh-GGZ om ondersteuning te krijgen bij het ontwikkelen van nieuwe interventies voor zorglijnen. Het doel van het project is om efficiënte en effectieve vaktherapeutische interventies voor mensen met psychiatrische stoornissen te ontwikkelen (best practices), die in de nieuwe praktijk van zorglijnen worden toegepast. Deze interventies werden ontwikkeld middels het opzetten van communities of practice binnen de organisatie, waarna de interventies werden geëvalueerd middels een procesevaluatie en een effectevaluatie. De interventies en het proces zijn niet alleen relevant voor de praktijk en de wetenschap, maar worden ook onderdeel van het onderwijscurriculum van opleidingen voor vaktherapie van hogescholen.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een RAAK-Publiek subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

De contactpersoon voor dit project is Susan van Hooren.


Vaktherapie in het Jongerenwerk – RAAK publiek

In het kader van dit project (2011-2013) hebben vaktherapeuten en jongerenwerkers gezamenlijk innovatieve interventies ontwikkeld, uitgevoerd en geëvalueerd. Het doel van deze interventies richt zich op de empowerment van kwetsbare jongeren in de wijk. Kwetsbare jongeren zijn jongeren die te maken hebben met een stapeling aan problemen die hun ontwikkeling negatief kunnen beïnvloeden en kunnen leiden tot psychosociale problemen, probleemgedrag, overlast en delinquentie.

Het RAAK-programma startte met een inventarisatie van literatuur, expertkennis en van lopende projecten om vaktherapie dichter bij de leefwereld van de jongeren te brengen. Vervolgens werd voor een aanpak gekozen waarbij alle betrokken partijen, inclusief de jongeren, intensief participeerden. Er werden zes interdisciplinaire communities of practice (CoP) ingericht rond zes groepen kwetsbare jongeren in Zuid-Limburg. De kern van elke CoP bestond uit een vaktherapeut (dans-beweging, drama, muziek en beeldend), een jongerenwerker en een groep van kwetsbare jongeren (7-15 personen per groep). Daarnaast werd een buitenkring betrokken van relevante professionals evenals buurtbewoners. Elke CoP ontwikkelde een eigen, laagdrempelige  interventie samen met de jongeren rond een  vaktherapeutische discipline.

De ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van de interventies werd onderzocht middels een participerend actieonderzoek in dialoog met de centrale partners van de community. De evaluatie van de ontwikkelde interventies werd uitgevoerd middels mixed methods. Resultaten zijn beschreven in een generiek onderzoeksverslag, Vaktherapie in het Jongerenwerk RAAK(T)(2013). Er is een flyer beschikbaar en hieronder is weblecture te volgen.

De ervaringen van alle deelprojecten werden verwerkt tot een checklist Do’s en Don’ts Vaktherapie in het Jongerenwerk, een leidraad voor het succesvol uitvoeren van dergelijke interventies in de toekomst door andere vaktherapeuten en jongerenwerkers met vergelijkbare doelgroepen en situaties.

Hieronder zijn de beschrijvingen te vinden van de interventies evenals enkele impressies van de uitvoering van diverse interventies.

Beeldende therapie

De projectleider (tevens beeldend therapeute) en een tweede beeldend therapeute vormden een CoP met een kinderwerker (Traject) en met kinderen van een basisschool in een aandachtsbuurt in Maastricht. De leerkrachten van de school hadden een ondersteunende rol. De creatieve beeldende activiteiten van de kinderen kregen gestalte rond het maken van ‘kunst’ om de buurt vrolijker en leefbaarder te maken.
Bekijk hier de interventie Het Bazuinatelier en het onderzoeksverslag.
Bekijk hier enkele impressies van de uitvoering:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vaktherapie in het jongerenwerk 003  Vaktherapie in het jongerenwerk 004
Vaktherapie in het jongerenwerk 005   Vaktherapie in het jongerenwerk 006
Vaktherapie in het jongerenwerk 007

Dans-bewegingstherapie

Twee projectleiders dans-bewegingstherapie (tevens dans-bewegingstherapeuten) en een alumnus dans- bewegingstherapie vormden twee CoP’s. De eerste rond jongeren van Icarus en Keerpunt van Stichting Jeugdzorg Sint Joseph (SJSJ), die op het punt stonden terug te keren naar de eigen leefomgeving. Bij dit project was ook een gedragswetenschapper van SJSJ betrokken. De tweede CoP werd gevormd rond een groep van jongeren van het jongerencentrum  de Mix, van Impuls Kerkrade. Bij dit project was ook een jongerenwerker betrokken. De dans-bewegingstherapeutische activiteiten kregen bij beide projecten gestalte rond het maken van dansclips.

Bekijk hier de interventie SJSJ, Cadier en Keer (pdf).
Bekijk hier de interventie De Mix, Kerkrade (pdf).
Bekijk hier een posterpresentatie over dit project (pdf).
Bekijk hier het onderzoeksverslag.
Bekijk hier de video van de uitvoering van dit project:

Drama

De projectleider (tevens dramatherapeut) en een tweede dramatherapeute vormden een CoP met het jongerenwerk (Traject) en met een community artist rond een groep van  jongeren van het buurtcentrum Mariaberg Maastricht. De dramatherapeutische interventie kreeg gestalte in een ‘Masterclass Drama’ met een terugspeeltheater. Bij de terugspeelvoorstelling werd de buurt actief betrokken.

Bekijk hier de interventie masterclass drama.
Bekijk hier het onderzoeksverslag.
Bekijk hieronder een video van de uitvoering van dit project.

Muziek

De projectleider (tevens muziektherapeut) en een tweede muziektherapeut vormden twee CoP’s. Eén rond enkele jongeren uit het Leerweg Ondersteunend Onderwijs van het Da Capo College in Sittard. Bij dit project (Vindplaats School) was ook de muziekdocent betrokken. De muziektherapeutische interventie kreeg gestalte rond het gezamenlijk maken van een muziek. De tweede CoP werd gevormd rond een groep van hangjongeren te Stein. Bij dit project (de Kofferbak) was ook een jongerenwerker (Traject) betrokken. Het idee was om letterlijk met een kofferbak vol instrumenten de straat op te gaan, naar de jongeren toe. De  uitvoering van deze interventie is na een veelbelovende start niet van de grond gekomen doordat de jongeren zich terugtrokken.
Bekijk hier de interventie Vindplaats School, Sittard.
Bekijk hier de interventie de Kofferbak, Stein e.o.
Bekijk hier het onderzoeksverslag.

En verder?

Het project kreeg vervolg via onderwijs, praktijk en onderzoek.
(Ondernemende) studenten vaktherapie en Social studies worden aangemoedigd in het kader van een (afstudeer)stage of vrije ruimte de ontwikkelde interventies te herhalen en verder te onderzoeken in onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben verschillende studenten rondom de interventie drama een afstudeertraject doorlopen.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een RAAK-Publiek subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

De contactpersoon voor dit project is Tineke Schoot.


Implementatie muziektherapie bij thuiswonende mensen met dementie

In dit onderzoek zijn de succes en faalfactoren van de implementatie van een blended muziektherapie interventie bij thuiswonende mensen met frontotemporale dementie en hun mantelzorgers onderzocht. De interventie bestond uit individuele muziektherapie gedurende drie maanden gecombineerd met een op maat digitaal ondersteuningsprogramma dat via een tablet is aangeboden en op elk moment gebruikt kon worden door de persoon met  frontotemporale dementie zelf en/of mantelzorger(s).  Na afloop van deze interventieperiode zijn zowel de deelnemers als de muziektherapeuten geïnterviewd om ervaringen met de interventie te evalueren. Tevens zijn via een researchtool effecten op probleemgedrag en welbevinden gemonitord.

Dit onderzoek heeft duidelijke adviezen opgeleverd voor muziektherapeuten in de praktijk en is goedgekeurd door Alzheimer Nederland. De bevindingen en adviezen zullen 2025 gepubliceerd worden en laagdrempelig beschikbaar worden gemaakt voor de landelijke praktijk. Dit onderzoek is  mogelijk gemaakt door een subsidie van Alzheimer Nederland.

Het onderzoek betreft een samenwerking tussen Zuyd Hogeschool, Amsterdan UMC,  ArtEZ, Roxelane Care en Coöperatie KenVaK.  Contactpersoon vanuit Zuyd Hogeschool is Anna-Eva Prick.

 


Evidence gap map: forensische vaktherapie

‘Evidence gap map’ bestaat uit twee projecten die gericht zijn op de forensische vaktherapie. Het eerste project richt zich op de jeugd en het tweede op de volwassenen binnen de forensische psychiatrie. Het doel van beide projecten is om na te gaan wat al bekend is over de effecten van vaktherapie binnen de forensische jeugd/volwassenzorg en welke behoeften er in de praktijk zijn om nieuw onderzoek op te zetten. Literatuurstudies zullen worden verricht en er zullen focusgroepen of interviews plaatsvinden met vaktherapeuten, verwijzers, onderzoekers en cliënten. Hiermee willen we onderwerpen voor nieuw onderzoek inventariseren en prioriteren. Dit zal leiden tot twee evidence gap maps voor de forensische psychiatrie gericht op de effecten en toepassing van vaktherapeutische interventies bij jeugd dan wel volwassenen.

Deze projecten worden vormgegeven vanuit samenwerking met meerdere partijen, te weten Open Universiteit, RJJI, Via Jeugd, Pompestichting, Coöperatieve lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapie (KenVaK van Zuyd Hogeschool), Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Utrecht, Leiden Hogeschool, NHL-Stenden, Codarts Rotterdam, Hogeschool Windesheim (Lectoraat Bewegen, gezondheid en welzijn), Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen en de Federatie Vaktherapeutische beroepen. De projecten worden gesubsidieerd door Kwaliteit Forensische zorg.

Voor meer informatie zie ook deze link.

Definitief eindrapport KFZ jeugd.

Infografics KFZ jeugd.

Definitief eindrapport KFZ volwassenen.

Infografics KFZ volwassenen.

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij Zuyd Hogeschool in samenwerking met dr. Suzanne Haeyen,  dr. Annemarie Madani-Abbing, dr. Janet Moeijes, drs. Tina Bellemans, dr. Jooske Busschbach, drs. Ton Teunisse, Rik Koot MDth. Contactpersoon vanuit Zuyd is prof. dr. Susan van Hooren.


Met TOS de vloer op: Dramatherapie en psychodrama bij psychosociale problemen en beperkte communicatieve redzaamheid

Naar schatting heeft 7% van de kinderen en jongeren een taalontwikkellingsstoornis (TOS) en grote moeite met het gebruiken, verwerken en begrijpen van taal. Daarnaast ondervinden ze vaker problemen op andere cognitieve domeinen zoals executieve functies en Theory of Mind. Dit kan een impact hebben op het sociaal functioneren, met psychische klachten zoals depressie of (sociale) angst als gevolg. In de praktijk blijkt dat samenspel in dramatherapie en psychodrama kan helpen bij verminderen van deze klachten, het stimuleren van de cognitieve domeinen en het bevorderen van de communicatieve redzaamheid. Dit promotie-onderzoek richt zich op (1) het systemisch inventariseren van veronderstelde werkingsmechanisme en effecten van een (psycho)dramatherapeutische behandeling bij kinderen en jongeren met TOS door middel van een critical review; (2) het inventariseren van door ouders ervaren resultaten en (niet) werkzame factoren van een (psycho)dramatherapeutische behandeling bij kinderen en jongeren met een TOS door middel van een kwalitatief onderzoek; (3) het ontwikkelen en beschrijven van een (psycho)dramatherapeutische interventie gericht op het verminderen van psychosociale problemen, bevorderen van executieve functies, theorie of mind en communicatieve redzaamheid bij kinderen met een TOS volgens de eerste vier stappen van de Intervention Mapping Method; (4) het in kaart brengen van de impact van de ontwikkelde (psycho)dramatherapeutische interventie voor kinderen en jongeren met een TOS door een gestapelde kwantitatieve N=1 studie.

Dit promotie-onderzoek is een samenwerking tussen het lectoraat KenVaK Zuyd Hogeschool, Open Universiteit Heerlen, Koninklijke Kentalis Sint-Michielsgestel en Radboud Universiteit Nijmegen.

De promotoren zijn prof. dr. Susan van Hooren (Open Universiteit) en prof. dr. Constance Vissers (Koninklijke Kentalis en Radboud Universiteit) en copromotor dr. Anna-Eva Prick (lectoraat KenVaK Zuyd Hogeschool en Open Universiteit).

Bachelor studenten die een bijdrage hebben geleverd aan het promotie-onderzoek zijn Nina Dijkstra (2018), Hannelore Riemenschneider en Marjolein Lemmens (2019) en Isabel Geven (2021).

Publicaties

Berghs, M., Vissers, C. & Van Hooren, S. (2020, maart). Volgens ouders: daarom dramatherapie voor kinderen en jongeren met een TOS. Poster presentatie tijdens TaalStaal 2020, Taal voor nu en later. Participatie van kinderen en jongeren met een taalontwikkelingsstoornis onder de loep, Theater De Kom, Nieuwegein.

Berghs, M., Vissers, C. & Van Hooren, S. (2021, april). Psychische klachten bij kinderen en jongeren met een TOS – Wat helpt? Online posterpresentatie. Jeugd in Onderzoek 2021. Gratis hier te downloaden.

Berghs M, Prick A-EJC, Vissers C, van Hooren S. (2022). Drama Therapy for Children and Adolescents with Psychosocial Problems: A Systemic Review on Effects, Means, Therapeutic Attitude, and Supposed Mechanisms of Change. Children. 9(9):1358. https://doi.org/10.3390/children9091358


MOOV-on: verduurzamen van onderzoeksonderwijs Vaktherapie

Bij de vijf bacheloropleidingen Vaktherapie is er een sterke behoefte om in gezamenlijkheid een verdere kwaliteitsslag te maken betreffende onderzoeksonderwijs binnen de bacheloropleidingen Vaktherapie. Doel van dit project is om in deze behoefte te voorzien door een gezamenlijke visie te ontwikkelen betreffende het onderzoeksonderwijs, onderwijsmaterialen te delen en deze samen verder te ontwikkelen en verduurzamen. Dit resulteert uiteindelijk in het delen van leermateriaal voor en door docenten binnen online vakcommunity onderzoeksonderwijs, de kwaliteit hiervan te borgen en ontbrekend leermateriaal te ontwikkelen. Op termijn kunnen ook studenten aansluiten en mogelijk kunnen onderdelen beschikbaar worden gesteld voor vaktherapeuten uit het werkveld. Dit project biedt een uitgelezen kans om de behoeften vanuit deze opleidingen en de bestaande samenwerking rondom onderzoek en onderwijs op het gebied van vaktherapie een impuls te geven en meer te bestendigen. Ook sluit het naadloos aan bij de wens om zo bij toekomstige vaktherapeutische professionals het onderzoekend vermogen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen passend bij het bachelorniveau en de eigen werkcontext.

Het wordt vormgegeven door een samenwerking van Hogeschool Arnhem en Nijmegen, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Leiden, NHL-Stenden, Zuyd Hogeschool en de Open Universiteit. Het ministerie van OCW financiert het project en SURF ondersteunt het proces.

Nieuwsgierig naar het zoekportaal Edusources?

Wil je een toelichting zien via een filmpje?

Klik hier voor het visiedocument.

 

 


Safe & Sound

Scholen en zorgverlenende instanties krijgen steeds meer te maken met vluchtelingenkinderen en jongeren, ofwel jonge statushouders, en diens verleden. Statushouders hebben in hun land van herkomst, tijdens de vlucht en in de periode van asielaanvraag veel meegemaakt. Daardoor ervaren zij vaak stress en onzekerheid. Leerkrachten op scholen geven aan dat de ervaren stress en onzekerheid bij deze kinderen merkbaar is in het gedrag op school en in de klas, waardoor onder andere sociale contacten, een positieve integratie in de klas en het goed kunnen participeren in het onderwijs moeizaam verlopen. Hierdoor ontstaat vaak meer uitval bij deze kinderen. Ook zien leerkrachten bij vluchtelingenkinderen vaak concentratieproblemen, agressieve of angstige fantasieën, of een overdreven bezorgdheid over de eigen veiligheid of die van anderen. Dit gedrag heeft invloed op het klimaat in de klas, de leerkrachten en op de andere kinderen.
Een goede aanpak bij deze kinderen vraagt om cultuursensitief handelen alsook het overbruggen van een taalbarrière. Interventies met non-verbale aspecten en speelsere werkvormen, zoals muziek, bieden de mogelijkheid om zonder taal te interveniëren en op een laagdrempelige manier een ontwikkeling bij het kind te realiseren en psychosociale klachten te reduceren. Van de ontwikkelde preventieve interventies, die ingezet worden na het meemaken van schokkende gebeurtenissen zoals het beleven van geweld tijdens oorlog en vlucht, voldoet de interventie ‘Safe & Sound’ aan deze kenmerken. Dit is een oplossingsgerichte interventie waarbij principes vanuit muziektherapie worden toegepast binnen het basis- en middelbaar onderwijs. Deze interventie werkt stapsgewijs vanuit de mogelijkheden en sterke kanten van jonge statushouders om daarmee de veerkracht te versterken en mogelijk aanwezige psychosociale klachten te verminderen. Veerkracht versterken gebeurt binnen deze interventie ook door het systeem te betrekken, zoals andere kinderen, leerkrachten en ouders, om zodoende de beschermende factoren vanuit de omgeving te intensiveren.
Binnen dit project werd deze interventie verder geïmplementeerd, werd het proces geëvalueerd en eerste stappen werden gezet om effecten te gaan meten. Dit leidden tot meer zicht op succes- en faalfactoren van de implementatie, een beeld van de behandelintegriteit en een eerste indruk op de resultaten die met deze methodiek volgens muziektherapeuten en leerkrachten kunnen worden bereikt. Tevens werd nagegaan hoe het proces en de uitgangspunten bruikbaar kunnen zijn voor andere vaktherapeutische interventies voor deze doelgroep. De resultaten worden momenteel beschreven ten behoeve van een internationale wetenschappelijke publicatie.

“De interventie is in november 2021 opgenomen in een gids van Pharos waarin preventieve interventies voor vluchtelingen zijn gebundeld”.

Voor meer informatie zie ZonMw.


(Be)Leef in de wijk – RAAK Publiek

(BE)LEEF IN DE WIJK – RAAK PUBLIEK

Hoe kunnen vaktherapeuten meer structureel samenwerken met andere zorgprofessionals? Dit was de belangrijkste vraag in het (Be)Leef in de wijk.

Vaktherapie is een behandelvorm voor mensen met een psychische aandoening of psychosociale problematiek. Voorbeelden hiervan zijn angstklachten, gedragsproblemen, trauma of verliesverwerking. De term ‘vaktherapie’ is de overkoepelende naam voor beeldende therapie, danstherapie, dramatherapie, muziektherapie, psychomotorische therapie, psychomotorische kindertherapie en speltherapie.

Vaktherapeuten in de wijk hebben behoefte om hun expertise en aanbod meer, laagdrempeliger en efficiënter inzetten in de eerstelijnszorg. Door de inzet van vaktherapie afgestemd op de behandeling en begeleiding van andere (in)formele zorgverleners in de wijk kunnen mensen met psychische of psychosociale problematiek beter geholpen worden. In de eerstelijnszorg werken vaktherapeuten veelal op het grensvlak van activiteitenbegeleiding, culturele activiteiten en therapeutische behandeling en bieden hiermee een laagdrempelig en toegankelijk behandelaanbod voor kwetsbare mensen. Ze ervaren dat hun cliënten door hun aanpak een positieve ontwikkeling doormaken. Vaktherapeuten geven aan dat ze als therapeut een stevig visitekaartje willen afgeven van hun meerwaarde, ondersteund door wetenschappelijk bewijs (Verdonschot et.al., 2018). Ook geven de therapeuten aan dat ze steeds vaker gevraagd worden door verenigingen, welzijns- en zorgorganisaties om vanuit laagdrempelige activiteiten toe te werken naar een therapeutische aanpak gericht op structurele problematiek. Echter vaak zijn dit losse initiatieven. Vaktherapeuten vragen zich dan ook af hoe ze deze vormen van eerstelijns samenwerking met andere eerstelijns zorgverleners meer structureel vorm kunnen geven om mensen met psychische of psychosociale problematiek beter te kunnen helpen. Hierbij is een sterke behoefte aan kennis en producten die onderbouwd ingezet kunnen worden om deze structurele samenwerking in de eerstelijnszorg te realiseren. Uit interviews met verwijzers, zoals huisartsen en psychologen, komt naar voren dat verwijzers vaak goed weten hoe ze een cliënt naar fysiotherapie of ergotherapie kunnen verwijzen. Hoe door te verwijzen naar vaktherapie is minder duidelijk. Teamleiders en directeuren geven aan dat er in de zorg voor mensen met LVB onvoldoende beeld is van wat er via vaktherapie precies bereikt kan worden.

Maar ook vaktherapeuten die werken bij een zorginstelling, zoals de zorg voor mensen met LVB, geven aan dat om te kunnen samenwerking met andere zorgverleners steeds meer behoefte is aan wetenschappelijk onderbouwing van hun handelen. Met deze onderbouwing kunnen ze beter naar andere zorgverleners communiceren bij welke hulpvragen vaktherapie geïndiceerd kan worden.

Tot nog toe wordt er nog weinig onderzoek gedaan naar vaktherapie bij mensen met LVB. Echter, het beperkte onderzoek dat er is verricht naar de effecten van vaktherapeutische interventies laat een veelbelovend beeld zien met een breed arsenaal aan positieve effecten. Ook blijkt uit eerder onderzoek dat verwijzers vaak goed weten hoe ze een cliënt naar fysiotherapie of ergotherapie kunnen verwijzen. Hoe door te verwijzen naar vaktherapie is minder duidelijk. Teamleiders en directeuren geven aan dat er in de zorg voor mensen met LVB onvoldoende beeld is van wat er via vaktherapie precies bereikt kan worden.

Op deze vragen is in het project ‘(Be)Leef in de wijk’ antwoord gezocht middels twee deelonderzoeken. Hieronder in het kort de inhoud van elke deelonderzoek.

DEEL 1 In het kort (2015 – 2017)

Flyer project deel 1.

Deel 1 van het onderzoek (Be)Leef in de wijk is gestart in 2015. Vaktherapeuten/zorgprofessionals en (docent)onderzoekers van een consortium bestaande uit Idris, STEVIG, Koraal Groep, Trimbos Instituut, Zuyd Hogeschool, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en NHL-Stenden Hogeschool, hebben op een kwalitatieve wijze onderzocht hoe vaktherapeuten meer structureel kunnen samenwerken met ambulante (GGZ) behandelteams. Een eerste aanzet werd gemaakt met een kader voor samenwerking tussen vaktherapeuten en (FACT-LVB) behandelteams, die interprofessionele zorg en ondersteuning bieden aan mensen met een LVB in hun eigen leefomgeving (Berghs et.al., 2018). Het samenwerkingskader bevat de volgende elementen: 1) de werkwijze waarin o.a. de plek van de vertegenwoordiger van vaktherapeuten in een team en de rol en bijbehorende competenties worden geconcretiseerd; 2) de voorwaarden voor structurele samenwerking; 3) indicaties voor vaktherapie bij mensen met een LVB (Verdonschot et.al., 2017: Berghs et.al., 2018). Deze indicaties zijn gebaseerd op het in het project (Be)Leef in de wijk ontwikkelde indicatiemodel (Verdonschot et.al., 2016).
De eerste ervaringen met dit samenwerkingskader binnen (FACT-LVB) behandelteams toont dat deze samenwerking als waardevol wordt ervaren door vaktherapeuten en alle andere zorgprofessionals. Door deze manier van samenwerken wordt in een eerder stadium en meer in overleg nagedacht over behandelindicaties en op welke locatie en in welke fase van het behandeltraject vaktherapie het beste kan worden aangeboden. Dit kader werd specifiek ontwikkeld voor toepassing binnen (FACT-LVB) behandelteams en gaat uit van een groep samenwerkende vaktherapeuten en een georganiseerd multidisciplinair team.

Nieuwe praktijkvragen
Bij behandeling in de leefomgeving zijn structuren -zoals een (FACT-LVB) behandelteam biedt- vaak niet aanwezig. Hulpverleners werkzaam in de leefomgeving geven aan dat het samenwerkingskader niet één op één kan worden toegepast voor samenwerking in de leefomgeving. Formele hulpverleners zoals vaktherapeuten, psychologen, maatschappelijk werkers en jeugdwerkers werken in die leefomgeving veelal vanuit individuele praktijken en hebben zich vaak niet verbonden in teams. Ook zijn informele hulpverleners, zoals familie, vrienden, buurtbewoners, aanwezig in de leefomgeving en spelen een rol in het leven van mensen met een f in de hulpverlening. Meer kennis over factoren en voorwaarden die invloed hebben op vaktherapeutische interventies in de leefomgeving en samenwerking met deze (in)formele hulpverleners is noodzakelijk om goeie (vaktherapeutische) zorg en begeleiding in de leefomgeving te realiseren. Hiertoe start in juli 2019 deel 2 van het onderzoek.

DEEL 2 in het kort (2019 – 2021)

Flyer project deel 2.

Vrijgevestigde vaktherapeuten geven aan dat ze behoefte hebben aan een infrastructuur om samenwerkingsverbanden op te zetten. Door de inzet van vaktherapie afgestemd op de behandeling en begeleiding van andere (in)formele zorgverleners in de eerste lijn kunnen mensen met psychische of psychosociale problematiek beter geholpen worden. Een aangepast samenwerkingskader om structurele samenwerking te realiseren tussen vaktherapeuten en (in)formele zorgverleners in de eerste lijn is essentieel. Evenals do en don’ts voor structurele samenwerking. Hieraan hebben vaktherapeuten/zorgprofessionals en (docent)onderzoekers van een consortium, bestaande uit STEVIGCoöperatie Vakwerk NijmegenNetwerk vaktherapeuten Zuid-Limburg, Zuyd Hogeschool en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, gewerkt in deel 2 van het onderzoek (Be)Leef in de wijk. Deel 2 van het onderzoek is in juli 2019 gestart.

Om inzicht te krijgen in de do’s en don’ts van structurele samenwerking zijn in “DEEL 2 (Be)Leef in de wijk” individuele interviews gehouden. Diverse zorgverleners in de eerstelijn zijn bevraagd naar redenen voor doorverwijzing of samenwerking naar vaktherapie en wat er nodig is om gerichter door te verwijzen naar vaktherapie. Met de verkregen data uit de interviews zijn vijf onderwerpen geïdentificeerd die belangrijk zijn voor duurzame samenwerkingsrelaties tussen vrijgevestigde vaktherapeuten en eerstelijns zorgverleners. Deze onderwerpen zijn gebruikt voor het ontwikkelen van vijf informatiekaarten. Elke informatiekaart licht een aspect van samenwerking uit met de daarbij bijbehorende do’s en don’ts. Aan de informatiekaarten zijn vlogs gekoppeld die inzoomen op delen van de informatiekaart en deze middels voorbeelden verhelderen.

Vaktherapeuten die werken met mensen met LVB geven aan dat ze als therapeut naar verwijzers en samenwerkingspartners een stevig visitekaartje willen afgeven van hun meerwaarde gesteund door wetenschappelijke evidence: “We willen de effecten van onze aanpak graag middels onderzoek aantonen, zodat het voor verwijzers duidelijker wordt wanneer en waar vaktherapie te indiceren.” Om effecten te kunnen aantonen is in “DEEL 2 (Be)Leef in de wijk” middels een N=1 studie onderzocht bij welke indicaties vaktherapie effectief kan worden ingezet bij mensen met LVB. Het doen van N=1 onderzoek bij mensen met LVB bleek lastig. Middels een procesevaluatie zijn succes- en faalfactoren van dit type onderzoek bij LVB inzichtelijk gemaakt. De resultaten zijn beschreven in een rapportage (Verdonschot, et.al., 2022). Vanwege het tegenvallend aantal deelnemers met een LVB aan het onderzoek kunnen er geen harde uitspraken gedaan worden over de effectiviteit van vaktherapie bij deze doelgroep. Wel zijn de eerste inzichten over de meerwaarde op basis van het N=1 onderzoek beschreven in een rapportage (Nyssen, et.al., 2022)

PRODUCTEN

Dit zijn de onderwerpen van elke informatiekaart:

  1. Profilering van de vaktherapeut (Informatiekaart Win Win). Bij deze informatiekaart horen twee vlogs. In de Vlog ‘Win-win’ wordt nog iets verder ingegaan op het onderwerp profileren. In de Vlog ‘Bewezen strategie’ wordt nog iets verder ingegaan op het bewust zijn van een strategie om wel of niet te specialiseren.
  2. Promotie van de meerwaarde van het vak (Informatiekaart Promotie). Bij deze informatiekaart hoort de vlog ‘Promotie’.
  3. Sociale kaart (Informatiekaart Sociale kaart) Bij deze informatiekaart hoort de vlog ‘Sociale kaart’
  4. Duurzame samenwerking (Informatiekaart Duurzame samenwerking) deze informatiekaart hoort de vlog ‘duurzame samenwerking’
  5. Zicht op vergoedingsmogelijkheden (Informatiekaart Financiering)

VLOGS

Gedurende het project zijn alle betrokkenen op de hoogte gehouden middels nieuwsbrieven en vlogs:

VLOG #1 d.d. 23 december 2020 (Een terugblik naar het ontstaan van het project Be(Leef) in de wijk en een korte stand van zaken).

VLOG #2 d.d. 4 februari 2021 (Een toelichting op de gehanteerde dataverzamelingsmethode middels PsyMate bij het N=1 onderzoek).

VLOG #3 d.d. 25 februari 2021 (Een toelichting op wat deelname aan het N=1 onderzoek inhoudt).

VLOG #4 d.d. 30 juni 2021 (Maaike de Groen vertelt waarom deelname aan het project zinvol is).

VLOG #5 d.d. 15 november 2021 (Het belang van literatuuronderzoek).

VLOG #6 d.d. 16 december 2021 (een toelichting op het deelonderzoek vaktherapeutische samenwerking in de wijk)

PUBLICATIES

2022

  • Brauers, L., Nyssen, V., Verdonschot, M., Winkelmolen, M., der Kinderen, L., Merlijn, A., Prick, A.E. (2022). Onderzoeksresultaten van het project (Be)Leef in de wijk. Een onderzoek naar do en don’ts voor samenwerking tussen vrijgevestigde vaktherapeuten en andere eerstelijns zorgverleners in de wijk. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • Nyssen, V., Brauers, L., Verdonschot, M., Krantz, B., Prick, A.E. (2022). Onderzoeksresultaten van het project (Be)Leef in de wijk. Voorlopige resultaten van een N=1 studie naar de effecten van vaktherapie bij mensen met een licht verstandelijke beperking. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • Verdonschot, M., Brauers, L., Nyssen, V., Krantz, B., Prick, A.E. (2022). Onderzoeksresultaten van het project (Be)Leef in de wijk. Uitkomsten van een procesevaluatie naar de onderzoeksmethode N=1 bij mensen met licht verstandelijke beperkingen. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • KenVaK (2022). Handvaten voor vrijgevestigde vaktherapeuten voor het opzetten van samenwerking met doorverwijzers en samenwerkingspartners. Informatiekaart 1: win-win. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • KenVaK (2022). Handvaten voor vrijgevestigde vaktherapeuten voor het opzetten van samenwerking met doorverwijzers en samenwerkingspartners. Informatiekaart 2: Promotie. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • KenVaK (2022). Handvaten voor vrijgevestigde vaktherapeuten voor het opzetten van samenwerking met doorverwijzers en samenwerkingspartners. Informatiekaart 3: Sociale Kaart. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • KenVaK (2022). Handvaten voor vrijgevestigde vaktherapeuten voor het opzetten van samenwerking met doorverwijzers en samenwerkingspartners. Informatiekaart 4: Duurzame samenwerking. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • KenVaK (2022). Handvaten voor vrijgevestigde vaktherapeuten voor het opzetten van samenwerking met doorverwijzers en samenwerkingspartners. Informatiekaart 5: Financiering. Heerlen: Zuyd Hogeschool, Lectoraat Kennisontwikkeling Vaktherapieën (KenVaK).
  • Bos, H. (2022). Vertel me wat ertoe doet! Een kwalitatief survey-onderzoek naar de ervaren effecten van volwassenen met een licht verstandelijke beperking in dramatherapie. HAN Opleiding: Vaktherapie Drama.

2021

2020

2019

2018

2017

2016

  • Janssen, I. (2016). Met je gitaar de wijk in. Bachelor thesis.
  • Mol, I. (2016). Dramatherapie in de keuken. Bachelor thesis.
  • Ten Kleij, R. (2016). Psychomotorische therapie outreachend naar de cliënt. Bachelor thesis.
  • Van Hooren, S., De Witte, M., Didden, R., & Moonen, X. (2016). Vaktherapieën. In R. Didden, W. Groen, X. Moonen, & P. Troost. Psychische problemen van kinderen en jongvolwassenen met een LVB. Utrecht: de Tijdstroom.
  • Van Schijndel, I. (2016). Ik Ben! Bachelor thesis.
  • Verdonschot M., De Witte, M., Berghs, M., Bootsma M., Moonen, X. & Van Hooren, S. (2016). (Be)Leef in de wijk – Ontwikkeling van een vaktherapeutische wijkgerichte verwijs- en behandelroute voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. Tijdschrift voor vaktherapie, 4 (12), 15-19.
  • Vorstenbosch, M. (2016). Psychomotorische therapie, beweging in de wijk. Bachelor thesis.

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij Zuyd Hogeschool in samenwerking met dr. Lieke Brauers, dr. Anna-Eva Prick, Marcella Winkelmolen-Hodiamont MSc, Barbara Krantz MA, BC-MT. Contactpersoon vanuit Zuyd is drs. Manon Verdonschot.


Stay tuned – ZonMw

Stay tuned richt zich op de werkrelatie tussen vaktherapeut en jongeren in het gedwongen kader.

Vaktherapeuten geven aan dat het opbouwen van een werkrelatie – ook wel werkalliantie genaamd – tussen de jongere en de therapeut een belangrijk onderdeel is van hun therapie. In de werkalliantie tussen jongeren en vaktherapeut spelen algemene factoren als empathie, vertrouwen en veiligheid een belangrijke rol. Een werkrelatie is volgens de therapeuten nodig om de doelen te behalen. Investeert de therapeut niet in de werkalliantie met de jongeren dan wordt een therapeutisch proces en succesvolle behandeling vrijwel onmogelijk. Therapeuten geven daarbij aan dat juist in het gedwongen kader het tot stand brengen van een werkalliantie een grote uitdaging is en veelal berust op intuïtie.

In dit project wordt op basis van onderzoek de alliantiemonitor van Menger & Donker (2013) toepasbaar gemaakt voor en getest bij vaktherapeuten en jongeren in het gedwongen kader. Hiermee wordt een handvat – gericht op de algemene werkzame factor ‘de werkalliantie’ – ontwikkeld voor vaktherapeuten werkzaam met jongeren in het gedwongen kader.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van ZonMw.

De contactpersonen voor dit project zijn Gemmy Willemars en Evelyn Heynen.

 

Flyer project Stay tuned.

E-book project Stay tuned.

 

PUBLICATIES VANUIT BACHELOR ONDERZOEK

Bachelor thesis De functie van het medium bij werkalliantie van Jolida van der Linden.

Bachelor thesis Samen door 1 deur van Jos Overes.

Bachelor thesis The Importance of the Therapeutic Alliance in Arts Therapy van Pauline Artz.

Onderzoek De functie van het medium bij werkalliantie binnen vaktherapie van Eunice van Kralingen.

Onderzoek Werkalliantie tussen vaktherapeut en jongeren in gedwongen kader van Tijs de Boer.

Artikel Werkalliantie en de kracht van het medium van Eunice van Kralingen en Jolida van der Linden.

Artikel Werkalliantie vaktherapie en jongeren van Tijs de Boer.


De juiste snaar met muziek

De juiste snaar met Muziek voor mensen met dementie (ZonMw projectnummer 733050703) 

Tenminste tweederde van de mensen met dementie ontwikkelen een vorm van probleemgedrag in de loop van de ziekte. Probleemgedrag betreft verschijnselen als geagiteerd gedrag, psychotisch gedrag en apathisch gedrag. Deze verschijnselen hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van leven voor mensen met dementie en mantelzorgers en zijn voor de betrokken zorgmedewerkers een moeilijk hanteerbaar probleem. Psychosociale persoonsgerichte interventies gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven hebben de voorkeur boven medicamenteuze interventies met vaak ongewenste neveneffecten. Individuele muziektherapie en het begeleid luisteren naar persoonlijke voorkeursmuziek zijn psychosociale persoonsgerichte interventies die laagdrempelig en zonder kans op bijwerkingen kunnen worden ingezet om de kwaliteit van leven te verbeteren bij mensen met dementie. Binnen muziektherapie worden vaardigheden aangesproken die mensen met dementie ongeacht hun functioneringsniveau wel behouden, zoals muziek maken, zingen en bewegen op muziek. Binnen dit project zijn twee consensus-based interventies ontwikkeld in samenwerking met ervaren muziektherapeuten, namelijk Individuele Muziek LuisterInterventie (IMLI) en een Individuele MuziekTherapeutische Interventie om probleemgedrag te verminderen bij mensen met dementie in verpleeghuizen (IMTI). Binnen de onderzoeksperiode is de IMLI toegepast door betrokken verzorgenden van de deelnemende persoon met dementie en de IMTI door een van de zes muziektherapeuten aangesteld voor het huidige onderzoeksproject. De effectiviteit van deze twee interventies is onderzocht op probleemgedrag (NPI) en kwaliteit van leven (Qualidem) in een Randomised Controlled Trial (RCT). In totaal hebben 158 mensen met dementie wonend in een verpleeghuis geparticipeerd in de RCT op verwijzing van de betrokken psycholoog of de specialist ouderengeneeskunde van de betreffende instelling. Daarnaast zijn de ervaringen van muziektherapeuten, verzorgenden en mantelzorgers met deze interventies geëvalueerd in een mixed-method studie en is een procesevaluatie uitgevoerd. De resultaten van de (proces)evaluatie van deze interventies zijn hier te lezen. 

Een internationale publicatie met daarin de resultaten van het gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek (RCT) wordt verwacht in 2024.  

• Beschrijving individuele muziekluisterinterventie (IMLI-ProDem)
• Beschrijving individuele muziektherapeutische interventie (IMTI-ProDem)

Het onderzoek wordt uitgevoerd bij Zuyd Hogeschool in samenwerking met Sytse Zuidema (UMCG Groningen), Peter van Domburg (Zuyderland MC), Peter Verboon (Open Universiteit), Annemieke Vink (ArtEZ), Jos Schols (Universiteit Maastricht), Susan van Hooren (Open Universiteit). Contactpersoon vanuit Zuyd is Anna-Eva Prick.

De beschrijving van de interventies zijn tijdelijk niet beschikbaar. Heeft u vragen of zoekt u meer informatie over dit project? Neem dan contact op met: kenvak@zuyd.nl.  

Verspreiding en implementatie resultaten project ‘De juiste snaar met muziek bij dementie’ – (ZonMw projectnummer 7330507031) 

In navolging op het project ‘De juiste snaar met muziek (733050703)’, heeft er een aanvullend onderzoek plaatsgevonden. Hiertoe is gebruik gemaakt van de ZonMw verspreidings- en implementatie puls (VIMP). De volledige titel van het onderzoek luidt ‘De juiste snaar met muziek: Verspreiding en implementatie van een individuele muziektherapie en muziekluisterinterventie ter reductie van probleemgedrag en ter bevordering van kwaliteit van leven bij mensen met dementie in het verpleeghuis’.   

In het eerdere ZonMw project ‘De juiste snaar met muziek voor mensen met dementie’ zijn een Individuele Muziek Luister Interventie (IMLI) en een Individuele Muziektherapeutische Interventie (IMTI) ontwikkeld om probleemgedrag te verminderen en het verbeteren van de kwaliteit van leven bij dementie. Beide interventies zijn effectief gebleken. Het ontbreekt de praktijk echter alleen nog aan duidelijke handvatten hoe ze deze interventies het beste kunnen implementeren. Het huidige project heeft zich daarom gericht op het ontwikkelen en verspreiden van kennis. Hiervoor is samengewerkt met drie verpleeghuisorganisaties die aan de slag zijn gegaan met de implementatie van de interventies. Middels interviews en focusgroepen met zorgmedewerkers, behandelaren en management zijn ervaringen opgehaald. De resultaten zijn vertaald naar kennisproducten en trainingen voor verzorgenden en muziektherapeuten. Daarnaast is de IMTI aangemeld bij de databank erkende interventies van Vilans. 

Betrokken onderzoekers (KenVaK Zuyd Hogeschool): Vera Nyssen, Lieke Brauers, Jolijn van der Ploeg, Manon Pennings, Anna-Eva Prick

De beschrijving van het onderzoek, inclusief de resultaten en opgeleverde producten, zijn hier opgenomen. Heeft u vragen of zoekt u meer informatie over dit project? Neem dan contact op met: kenvak@zuyd.nl.  


Creative minds

Het aantonen van de effectiviteit van vaktherapeutische interventies en het vergroten van de evidence wordt sterk gevraagd in de huidige tijd. Bij dit onderzoek naar de effectiviteit van deze interventies worden veelal vragenlijsten ingezet of staan de ervaringen van de cliënten centraal. Vanwege het ervaringsgerichte en handelingsgerichte karakter van de interventies is het de vraag of we niet ook meer onbewuste processen moeten onderzoeken door metingen aan het lijf te verrichten om een beeld te krijgen van de effecten van deze interventies. Binnen de onderzoekslijn ‘Creative Minds’ werken onderzoekers, docenten-vaktherapie, docenten biometrie, vaktherapeuten en studenten samen en brengen de werelden van de biometrie en de vaktherapie bij elkaar te brengen. Zij gaan na 1) welke onderzoeksvragen relevant zijn om werkzame elementen en werkingsmechanismen van vaktherapie nader te onderzoeken op basis van theorie of praktijkervaring, 2) op welke wijze psychofysiologische metingen (hartslag, EEG, beweging) ingezet kunnen worden binnen vaktherapie en 3) onderzoeken de geformuleerde onderzoeksvragen in experimenteel onderzoek. Hieronder een verzameling van deze verrichte onderzoeken.

Contactpersoon voor dit project is Susan van Hooren.

Bachelorthesissen:

Arousal tijdens rolvertolking in dramatherapie – Aram Verstappen

Beats per minuut – Jael van Vlaanderen

Body effects by creativity – Fleur Naus

De invloed van ritme op onze arousal – Jeroen Rondeel

De Psychofysiologie van Beeldende Therapie (o.a. enquete) – Lisa Luchtenberg

Hartslagvariabiliteit, hartslag en huidgeleiding bij controlled approach– Nathalie Jans

Het beeldende brein – Rachelle Engelbert en Daria Heiendael

Het effect van de maatsoort op arousal – Inga Rothammel

Het hart klopt voor beeldende therapie – Hanne Delbaere

Werkvormen in een raamwerk Expressive Therapies Continuum – Jannita Tesselaar

The measures of dance – Eargelon Florentina en Inéz van Heijningen

Publicaties:

Psychofysiologische staten in beeld – Lisa Luchtenberg (n.a.v. een bachelorthesis bij de HU)

Pénzes, I., Engelbert, R., Heidendael, D., Oti, K., Jongen, E., & van Hooren, S. (2023). The influence of art material and instruction during art making on brain activity: A quantitative electroencephalogram study. Arts in Psychotherapy, 83, Article 102024. https://doi.org/10.1016/j.aip.2023.102024 Gratis te downloaden via deze link [https://research.ou.nl/en/publications/the-influence-of-art-material-and-instruction-during-art-making-o]


Music interventions for Stress Reduction

Dit promotieonderzoek richt zich op het in kaart brengen van de effecten en toepassing van muziekinterventies voor stressvermindering. In het bijzonder richten we ons daarbij op mensen met een verhoogde kwetsbaarheid voor het ervaren van stress, zoals mensen met lichte verstandelijke beperkingen (LVB).
Ten eerste zijn de overall effecten van muziekinterventies op stressverlaging onderzocht door twee meta-analyse studies op te zetten, daarbij hebben we ook gekeken naar welke studie- en/of interventie variabelen mogelijk invloed hebben op de effecten. Zie onderstaande linkjes naar de gepubliceerde artikelen.
Omdat het naast het in kaart brengen van al deze effectonderzoeken, het ook belangrijk is om te weten hoe muziektherapeuten in de klinische praktijk omgaan met stress/spanning bij cliënten, is er vervolgens een kwalitatieve focusgroep studie opgezet. Bevindingen van deze studie zijn tevens gepubliceerd, zie onderstaande link.
Vanuit de opgedane kennis vanuit zowel empirische studies als de klinische praktijk, is er een muziektherapeutische micro-interventie ontwikkeld die ingezet kan worden door muziektherapeuten om direct tijdens de behandelsessie de spanning of stress bij de cliënt te verlagen. Deze micro-interventie hopen we in de toekomst nog verder te onderzoeken.
Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, betreft de laatste studie van dit promotieonderzoek het in kaart brengen van de toepasbaarheid, validiteit en betrouwbaarheid van stress zelfrapportage meetinstrumenten.

Dit promotieonderzoek is NWO gesubsidieerd en ingebed in een samenwerking tussen het lectoraat KenVaK, de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en de Universiteit van Amsterdam.

De promotoren zijn prof. dr. Geert-Jan Stams en prof. dr. Xavier Moonen, beide verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Copromotor is prof. dr. Susan van Hooren.

Thesis


Linkjes naar de gepubliceerde artikelen:

Full article: Effects of music interventions on stress-related outcomes: a systematic review and two meta-analyses (tandfonline.com)

Full article: Music therapy for stress reduction: a systematic review and meta-analysis (tandfonline.com)

Frontiers | Music Therapy Interventions for Stress Reduction in Adults With Mild Intellectual Disabilities: Perspectives From Clinical Practice | Psychology (frontiersin.org)

Het promotieonderzoek in de landelijke media:

Bel de psycholoog maar af, luister naar de Beatles: ‘Muziek werkt minstens zo goed bij stress’ | Nijmegen | gelderlander.nl

‘Muziektherapie net zoveel effect als psycholoog’ | RTL Nieuws

De kracht van Muziektherapie | NPO Radio 1

Muziekinterventies verminderen stress – Universiteit van Amsterdam (uva.nl)

Muziektherapie helpt tegen stress – Universiteit van Amsterdam (uva.nl)

Vragen? Neem dan contact op met Martina de Witte: martina.dewitte@han.nl.


Beeldende therapie bij Posttraumatische Stress Stoornis

Dit promotieonderzoek bestaat uit vooronderzoek naar beeldende therapie bij Posttraumatische Stress Stoornis (PTSS): systematic review (Schouten et al., 2015), kwalitatieve analyse  van interviews met deskundigen (Schouten et al., in voorbereiding). Gebaseerd op literatuur en vooronderzoek werd een Protocol Beeldende Therapie bij PTSS ontwikkeld en beschreven. De haalbaarheid van dit protocol werd in de praktijk getest in een pilotstudie (Schouten et al., 2016).  Het vervolgonderzoek bestaat uit een RCT naar de effectiviteit van Beeldende Therapie bij PTSS.

Doel van het onderzoek is het vergroten van inzicht in de werkzaamheid en de effectiviteit van beeldende therapie in de behandeling van PTSS, en bijdragen aan de empirische onderbouwing van beeldende therapie bij PTSS.

Promotor is Prof. dr. Giel Hutschemaekers, Academic Centre for Social Sciences, Radboud Universiteit Nijmegen. Co-promotor is dr. Susan van Hooren, lector KenVaK.


Beeldende kracht: observatie in beeldende therapie

Beeldend therapeutische observatie en diagnostiek heeft als belangrijkste doel om zicht te krijgen op de geestelijke gezondheid van de cliënt. Zodoende kan er worden besloten óf en waarom beeldende therapie geïndiceerd is en welke doelen er geformuleerd kunnen worden. Dit ondersteunt de beeldend therapeut in het toepassen van díe beeldend therapeutische interventies die bijdragen aan het verbeteren van de geestelijke gezondheid van de cliënt. Dit onderzoek is gericht op hoe geestelijke gezondheid tot uitdrukking komt in de beeldende vormgeving.

Het onderzoek, onder begeleiding van promotor prof. dr. Giel Hutschemaekers, Radboud Universiteit Nijmegen en co-promotoren prof. dr. Susan van Hooren en dr. Ditty Dokter, is inmiddels afgerond.

Wilt u het proefschrift “Art form and mental health. Studies on art therapy observation and assessment in adult mental health” lezen? Klik dan hier of hier.

Vragen? Neem contact op met Ingrid Penzes.


Beeldende therapie bij kinderen met autisme spectrum stoornis

Pokémon in klei

Als kinderen met autisme iets in hun hoofd hebben, zijn ze er meestal moeilijk vanaf te brengen. Hun beeldend werk is vaak gerelateerd aan iets wat ze kennen zoals figuren uit tekenfilms of computergames. Pokémon bijvoorbeeld.

Kinderen met autisme worden vaak aangemeld bij beeldende therapie omdat ze moeite hebben met communicatie, vaak een slecht zelfbeeld hebben en gedragsproblemen (Schweizer et al,2014). Er is echter nog weinig bekend over de werking en de effectiviteit van de behandeling.

Dit promotieonderzoek bestaat uit vier fasen:

  1. Systematische review. Een literatuurstudie waarin alle Engelstalige publicaties over beeldende therapie bij kinderen met autisme is geanalyseerd (zie bij publicaties: Art therapy with children with Autism Spectrum Disorders: A review of clinical case descriptions on ‘what works’).
  2. Standaardiseren van begrippen. De belangrijkste begrippen uit de literatuurstudie worden door middel van een Delphistudie gestandaardiseerd (2015).
  3. Toetsen van behandelprogramma en observatielijst. De gestandaardiseerde begrippen worden in de vorm van een observatielijst en behandelprogramma getoetst in de praktijk. Hierbij worden ook ouders en leerkracht betrokken. Zij zullen de behandelresultaten aangeven met behulp van gestandaardiseerde vragenlijsten (2015-2016).
  4. Valideren van observatielijst en behandelprogramma (2016).

De promotor is prof.dr. Erik J. Knorth, Rijks Universiteit Groningen, faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, afdeling Orthopedagogiek. De copromotor is dr. Marinus Spreen, lector Social Work & Arts Therapies, Stenden Hogeschool.

SRVB accreditatiepunten voor meewerken aan Delphi onderzoek kinderen met autisme in beeldende therapie.

Klik hier voor het proefschrift.


Beeldende Therapie bij Persoonlijkheidsstoornissen….. werkt het?

Dit onderzoek gericht op beeldende therapie, bij patiënten met persoonlijkheidsstoornissen cluster B en C, bestaat uit twee delen.

Het eerste deel betreft het ontwikkelen van een goed, bruikbaar specifiek beeldend therapeutisch feedbackinstrument voor deze doelgroep. Door middel van het gesystematiseerd gebruik maken van patiëntfeedback wordt de beeldende therapeutische behandeling gemonitord en zo nodig bijgesteld. Het beeldend therapeutisch feedbackinstrument, de BTV-PS b/c, testen we op betrouwbaarheid, validiteit en bruikbaarheid en we formuleren aanwijzingen voor gebruik. Op basis van deze vragenlijst worden resultaten van beeldende therapie vervolgens in kaart gebracht.

Het tweede deel van dit onderzoek betreft een randomized controlled trial om de effectiviteit van beeldende therapie vast te stellen. Het doel hiervan is een bijdrage te leveren aan de empirische onderbouwing van beeldende therapie bij de betreffende doelgroep, aan de professionalisering van beeldende therapie en aan de positionering in het werkveld.

Dit onderzoek wordt ondersteund door HAN University of Applied Sciences & Scelta, GGNet, centrum voor geestelijke gezondheid. Promotor is Prof.dr. Giel Hutschemaekers, Academic Centre for Social Sciences, Radboud Universiteit Nijmegen. Copromotor is Dr. S. van Hooren, Lector vaktherapieën, Kennisontwikkeling Vaktherapieën Lectoraat Zuyd Hogeschool.


Orthopedagogische Muziekbeoefening bij kinderen

Binnen dit onderzoek wordt het effect van Orthopedagogische Muziekbeoefening (OMB) op het functioneren van kinderen in de leeftijd van 6 tot 9 jaar nader bekeken. Binnen OMB probeert men middels muzikale activiteiten een kind te stimuleren verder te groeien in zijn of haar muzikale maar ook cognitieve, emotionele en motorische mogelijkheden. Specifiek wordt binnen dit onderzoek ingegaan op de effecten op het executief functioneren, omdat executieve functies van invloed zijn op leervoorwaarden en didactische prestaties.

Middels een quasi experimentele opzet worden op een viertal momenten in het schooljaar 2014-2015 gegevens rondom het executief functioneren, didactische prestaties en gedrag van leerlingen verzameld. Dit gebeurt via neuropsychologisch onderzoek, observaties in de muziekles en vragenlijsten voor ouders en leerkrachten. De dataverzameling heft plaatsgevonden op verschillende scholen voor regulier en speciaal basisonderwijs in Limburg.

De promotor is prof. dr. Frans Ferron, Maastricht University. De copromotors zijn dr. Susan van Hooren en dr. Miriam Stuijts, Zuyd Hogeschool.

 


Improvisatorische muziektherapie voor depressie – promotie

Depressie is een veel voorkomende stemmingsstoornis en karakteriseert zich door symptomen van een sombere stemming, verminderde belangstelling en plezier. Muziektherapie maakt gebruik van muzikale ervaringen, de therapeutische relatie en reflectie om emoties los te maken en depressieve symptomen te verminderen. Deze elementen vormen de basis voor de inzet van muziektherapie bij de behandeling van mensen met depressieve symptomen. Er is enig bewijs dat muziektherapie voor depressie effectief is, blijkend uit aantal reviews. Alle constateerden een noodzaak voor meer goed opgezette en uitgevoerde trials met goed gedefinieerde muziektherapeutische interventies om de effectiviteit van muziektherapie voor depressie te verhelderen en te consolideren.

Dit promotieonderzoek wil hier een bijdrage aan leveren en legt de focus op het aantonen van effectiviteit van muziektherapie en depressie en de ontwikkeling en evaluatie van een goed gedefinieerde improvisatorische muziektherapie voor jongvolwassenen met depressieve symptomen ter vermindering van de depressieve symptomen. Met behulp van de methode Intervention mapping is Emotieregulerende improvisatorische muziektherapie (EIMT) ontwikkeld. EIMT richt zich op het verbeteren van emotieregulatie om depressieve symptomen te verminderen. In de toepassing staan de muziektherapeutische synchronisatie techniek en verbale reflectie centraal. Het betreft een kortdurende aanpak van tien wekelijkse sessies van één uur uitgevoerd door een muziektherapeut. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit.

Het promotieonderzoek kent een aantal projecten:

  1. Een update van een bestaande Cochrane review (Maratos et al., 2008) om bij te dragen aan de huidige stand van kennis over de effectiviteit van muziektherapie voor depressie (Aalbers, Fusar-Poli et al., 2017).
  2. Een gestapelde systemische n=1 studie over muziektherapie bij volwassenen met depressie uitgevoerd in een vrijgevestigde muziektherapiepraktijk (Aalbers, Spreen et al., 2017).
  3. Een intervention mapping studie om een muziektherapeutische interventie te ontwerpen, bedoeld voor jongvolwassenen met depressieve symptomen en gericht op het verbeteren van emotieregulatie (Aalbers et al., 2019).
  4. Een procesevaluatie bedoeld om deelname, behandelintegriteit, toepassing van muzikale componenten voor synchronisatie en ervaringen van studenten, verwijzers en muziektherapeuten met de interventie en verwijzing in kaart te brengen (Aalbers et al., under revision).
  5. Een multiple case studie gericht op het in kaart brengen van de effecten van emotieregulerende improvisatorische muziektherapie (EIMT) voor jongvolwassen studenten met depressieve klachten. In dit onderzoek werden de experience sampling methode, gevalideerde vragenlijsten en interviews toegepast om depressieve symptomen, positief en negatief affect en emotieregulatie te monitoren (Aalbers et al., 2020).

Het promotieonderzoek is ingebed in een samenwerking tussen het lectoraat Small N-designs van NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden, het landelijk lectoraat KenVaK, ArtEZ Hogeschool en de Open Universiteit.

De promotor is prof dr. Susan van Hooren (Open Universiteit). De copromotoren zijn dr. Marinus Spreen (NHL Stenden Hogeschool) en dr. Annemiek Vink (ArtEZ Hogeschool).

Vragen? Neem dan contact op met Sonja Aalbers, sonja.aalbers@nhlstenden.com.

 

Referenties

Aalbers, S., Fusar-Poli, L., Freeman, R. E., Spreen, M., Ket, J. C., Vink, A. C., Maratos, A., Crawford, M., Chen X-J., & Gold, C. (2017). Music therapy for depression. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD004517.pub3

Aalbers, S., Spreen, M., Bosveld-van Haandel, L., & Bogaerts, S. (2017). Evaluation of client progress in music therapy: An illustration of an N-of-1 design in individual short-term improvisational music therapy with clients with depression. Nordic Journal of Music Therapy, 26(3), 256–271. https://doi.org/10.1080/08098131.2016. 1205649

Aalbers, S., Spreen, M., Pattiselanno, K., Verboon, P., Vink, A., & van Hooren, S. (2020). Efficacy of Emotion-regulating Improvisational Music Therapy to decrease depressive symptoms in young adult students: A multiple-case study design. The Arts in Psychotherapy, 71, Article 101720. https://doi.org/10.1016/j.aip.2020.101720

Aalbers, S., Vink, A., de Witte, M., Pattiselanno, K., Spreen, M., & van Hooren, S. (under revision). Feasibility of Emotion-regulating Improvisational Music Therapy for young adult students with depressive symptoms: A process evaluation.

Aalbers, S., Vink, A., Freeman, R. E., Pattiselanno, K., Spreen, M., & van Hooren, S. (2019). Development of an improvisational music therapy intervention for young adults with depressive symptoms: An intervention mapping study. The Arts in Psychotherapy, 65, Article 101584. https://doi.org/10.1016/j.aip.2019.101584


Gaming in Therapy – RAAK publiek

In Nederland kampen circa 175.000 kinderen en jongeren met een psychische aandoening die hen in min of meerdere mate beperkt in hun dagelijks functioneren (GGZ Nederland, 2015). Ondanks beschikbare effectieve behandelingen lukt het bij een aanzienlijk deel van de jongeren niet om hen succesvol te behandelen. Het RAAK project “Games 4 Therapy” is een samenwerkingsproject tussen praktijkinstellingen en kenniscentra en beoogt het ontwikkelen van een serious game die de effectiviteit van de behandeling voor jongeren met externaliserende problematiek vergroot.

http://www.games4therapy.info

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een Raak-Publiek subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

De contactpersoon vanuit KenVaK voor dit project is Dries Booten.


Timing in muziektherapie bij kinderen met autisme

In haar proefschrift ‘Geteilte Zeit’ gemeinsame Zeit. Entwicklung eines Messinstruments zum Timing in der Musiktherapie mit autistischen Kindern beschrijft Kathinka Poismans het meetinstrument InTiME, wat staat voor Instrument for Timing in Music Therapy Evaluation. Het instrument meet de timing in de muzikale interactie tussen muziektherapeut en het autistische kind. Mensen met autisme vertonen een afwijkende timing binnen de sociale interactie. Samen meeklappen op een ritme tijdens een concert kan bijvoorbeeld een probleem zijn.

Negatieve consequenties voor interactie
Het goed kunnen timen van actie en reactie is een vaardigheid die al van jongs af aan aanwezig is en ertoe leidt dat interactie tussen ouders en baby tot stand gebracht en onderhouden wordt. Gezonde baby’s worden geboren met die vaardigheid: ze kunnen puls, ritme en duur herkennen. Kinderen met autisme bezitten deze vaardigheden niet of veel minder. Dat heeft negatieve consequenties voor de interactie tussen het autistische kind en zijn ouders. Die interactie verloopt minder goed en daardoor komt de algehele ontwikkeling – sociaal, emotioneel en cognitief – van het kind in het geding.

Betrouwbaar en valide meetinstrument
Zowel uit de praktijk als uit eerder onderzoek zijn er aanwijzingen dat muziektherapie kinderen met autisme kan helpen met het ontwikkelen van een betere timing. Het is echter nog nooit op grote schaal onderzocht. Dankzij het betrouwbare en valide meetinstrument InTiME kunnen er wel grotere groepen onderzocht worden.

PUBLICATIE PROEFSCHRIFT

Poismans, K. (2014). Geteilte Zeit – gemeinsame Zeit. Entwicklung eines Messinstruments zum Timing in der Musiktherapie mit autistischen Kindern (doctoral dissertation). Enschede: Ipskamp drukkers.

Het bijbehorende Duitstalige beslisveld kunt u hier downloaden.

Poismans Kathinka Foto behorende bij onderzoek Timing in muziektherapie bij kinderen met autisme - promotie en post doc
Foto: Rob Kleingoldewijk


Route m’n Mattie – ZonMw

Psychiatrische behandeling van kinderen en jeugdigen bestaat voornamelijk uit klassieke therapieën op de locatie van de GGZ-instelling. Uit interviews met jongeren blijkt echter dat internet en sociale media het middel is waarlangs zij bereikt willen worden. Tevens blijkt het gebruik van interactieve media, spelelementen en serious games jongeren beter te motiveren om hun gedrag te veranderen. GGZ-instellingen hebben de app ‘M’n Mattie’ ontwikkeld om jongeren en hun ouders meer regie te geven over hun behandelproces. Binnen dit project worden bouwstenen ontwikkeld om deze app te implementeren in de zorg.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van ZonMw.

De contactpersoon van dit project is Dries Booten.


Muziektherapie bij mensen met dementie – promotie

Muziektherapie zorgt voor ontspanning en rust bij mensen met dementie

Luisteren naar muziek of zelf muziek maken vermindert gedragsproblemen en onrust bij mensen met dementie. “Muziek zorgt dat ouderen met dementie zich kunnen ontspannen”, vertelt UMCG-onderzoeker Annemieke Vink. “Spreken doe je met specifieke gebieden in de hersenen en die vaardigheden gaan bij dementie vaak achteruit. Luisteren naar muziek activeert veel meer delen van de hersenen. Daardoor spreekt muziek mensen heel direct aan en kunnen zij zich toch uiten.” Volgens Vink is de zorg aan mensen met dementie gebaat bij meer aandacht voor het inzetten van muziek om ontspanning, rust en contact te creëren. Vink promoveerde op 6 mei 2013 bij de Rijksuniversiteit Groningen op de resultaten van haar onderzoek.

Uit het onderzoek van Vink blijkt dat muziektherapie zorgt voor minder probleemgedrag bij verpleeghuisbewoners met dementie. Zij vertonen minder dwaal- en loopdrang, onrust, schreeuwen en schelden, gaan beter eten en drinken, verbeteren hun sociaal en emotioneel functioneren en hebben een verhoogd welbevinden.

Verpleeghuiszorg
De zorg aan mensen met dementie wordt vooral in verpleeghuizen en door mantelzorgers gegeven. Als spraakvermogens achteruitgaan, nemen de mogelijkheden om contact met maken af. Bovendien neemt het probleemgedrag vaak juist toe bij voortschrijdende dementie. Volgens Vink biedt muziek en muziektherapie aan mensen met dementie een goede ingang om het welbevinden te verbeteren. “Op dit moment werken zo’n 60-80 muziektherapeuten in verpleeghuizen”, zegt Vink. “Ongeveer 80% van de mensen met dementie ontwikkelt gedurende het ziekteverloop probleemgedrag zoals fysieke agressie, algehele onrust en het voortdurend doelloos dwalen op de afdeling.”

Alternatief
De zorg aan mensen met dementie is sterk gericht op behandeling met medicijnen. De effecten zijn met regelmaat onvoorspelbaar, sommigen worden er juist extra onrustig van”, aldus Vink. De muziektherapie waar zij de effecten van onderzocht, omvatte twee keer per week 40 minuten luisteren naar muziek, samen liederen zingen en muziekimprovisatie. Zij pleit ervoor dat muziek op veel grotere schaal wordt opgenomen in de dagelijkse zorgplannen voor dementerenden. “Ook in de mantelzorg zou dit goed kunnen werken”, denkt Vink. “Het betekent heel veel dat je als mantelzorger ervaart dat je dementerende geliefde rustiger wordt en ontspant onder invloed van muziek.”

Deltaplan
Recent is een grootschalig Deltaplan Dementie gelanceerd in Nederland. Met behulp van publiek-private financiering beoogt dit plan vernieuwende initiatieven te ontwikkelen om de toenemende maatschappelijke druk van de zorg voor dementerenden het hoofd te bieden. Vink hoopt dat in dit plan ruime aandacht zal zijn voor doorontwikkeling van effectieve zorg voor dementerenden, zoals muziektherapie. “Wij komen er achter dat bijvoorbeeld wakker worden met muziek heel rustgevend is voor dementerenden. Als je ’s ochtends al zorgt dat je onrustgevende prikkels vermijdt, dan heeft dat effect op het verloop van de hele dag”, licht Vink toe. “Het zou heel mooi zijn als dergelijke initiatieven verder met onderzoek worden onderbouwd.”

De contactpersoon voor dit project is Annemiek Vink.


Vaktherapie in de Justitiele Jeugdinstellingen – RAAK publiek

Dit project (2009-2011) werd uitgevoerd om effectieve best practices op het gebied van vaktherapie binnen de jusititiële jeugdinrichtingen en de gesloten jeugdzorg te ontwikkelen. Dit project heeft van de HBO-raad de prijs gekregen voor het beste praktijkgerichte onderzoek van 2011. Resultaten van dit project zijn beschreven in een kaderdocument voor alle vaktherapieën en vijftal e-boeken, zie ‘publicaties’ op deze site.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een RAAK-Publiek subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

Publicaties:

Smeijsters, H. (Red.), Welten, J., Kil, J., Kurstjens, H., Willemars, G., & Dijkema, P. (2012a). Beeldende therapie in de Justitiële Jeugdinrichtingen en Gesloten Jeugdzorg. Resultaten van praktijkgericht onderzoek. Heerlen: KenVaK Publisher.

Smeijsters, H. (Red.), Welten, J., Kil, J., Kurstjens, H., Willemars, G., & Dijkema, P. (2012b). Dramatherapie in de Justitiële Jeugdinrichtingen en Gesloten Jeugdzorg. Resultaten van praktijkgericht onderzoek. Heerlen: KenVaK Publisher.

Smeijsters, H. (Red.), Welten, J., Kil, J., Kurstjens, H., Willemars, G., & Dijkema, P. (2012c). Muziektherapie in de Justitiële Jeugdinrichtingen en Gesloten Jeugdzorg. Resultaten van praktijkgericht onderzoek. Heerlen: KenVaK Publisher.

Smeijsters, H. (Red.), Welten, J., Kil, J., Kurstjens, Willemars, G., & Dijkema, P. (2012d). Danstherapie in de Justitiële Jeugdinrichtingen en Gesloten Jeugdzorg. Resultaten van praktijkgericht onderzoek. Heerlen: KenVaK Publisher.

Smeijsters, H. (Red.), Welten, J., Kil, J., Kurstjens, H., Willemars, G., & Dijkema, P. (2012e). Psychomotorische therapie in de Justitiële Jeugdinrichtingen en Gesloten Jeugdzorg. Resultaten van praktijkgericht onderzoek. Heerlen: KenVaK Publisher.


oud Innovatie vaktherapie in de GGZ – RAAK publiek

Het project (2011-2013) is ontstaan vanuit een concrete vraag van de vaktherapeuten binnen het Vincent van Gogh-GGZ om ondersteuning te krijgen bij het ontwikkelen van nieuwe interventies voor zorglijnen. Het doel van het project is om efficiënte en effectieve vaktherapeutische interventies voor mensen met psychiatrische stoornissen te ontwikkelen (best practices), die in de nieuwe praktijk van zorglijnen worden toegepast. Deze interventies werden ontwikkeld middels het opzetten van communities of practice binnen de organisatie, waarna de interventies werden geëvalueerd middels een procesevaluatie en een effectevaluatie. De interventies en het proces zijn niet alleen relevant voor de praktijk en de wetenschap, maar worden ook onderdeel van het onderwijscurriculum van opleidingen voor vaktherapie van hogescholen.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een RAAK-Publiek subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

De contactpersoon voor dit project is Susan van Hooren.


oud Vaktherapie in het Jongerenwerk – RAAK publiek

In het kader van dit project (2011-2013) hebben vaktherapeuten en jongerenwerkers gezamenlijk innovatieve interventies ontwikkeld, uitgevoerd en geëvalueerd. Het doel van deze interventies richt zich op de empowerment van kwetsbare jongeren in de wijk. Kwetsbare jongeren zijn jongeren die te maken hebben met een stapeling aan problemen die hun ontwikkeling negatief kunnen beïnvloeden en kunnen leiden tot psychosociale problemen, probleemgedrag, overlast en delinquentie.

Het RAAK-programma startte met een inventarisatie van literatuur, expertkennis en van lopende projecten om vaktherapie dichter bij de leefwereld van de jongeren te brengen. Vervolgens werd voor een aanpak gekozen waarbij alle betrokken partijen, inclusief de jongeren, intensief participeerden. Er werden zes interdisciplinaire communities of practice (CoP) ingericht rond zes groepen kwetsbare jongeren in Zuid-Limburg. De kern van elke CoP bestond uit een vaktherapeut (dans-beweging, drama, muziek en beeldend), een jongerenwerker en een groep van kwetsbare jongeren (7-15 personen per groep). Daarnaast werd een buitenkring betrokken van relevante professionals evenals buurtbewoners. Elke CoP ontwikkelde een eigen, laagdrempelige  interventie samen met de jongeren rond een  vaktherapeutische discipline.

De ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van de interventies werd onderzocht middels een participerend actieonderzoek in dialoog met de centrale partners van de community. De evaluatie van de ontwikkelde interventies werd uitgevoerd middels mixed methods. Resultaten zijn beschreven in een generiek onderzoeksverslag, Vaktherapie in het Jongerenwerk RAAK(T)(2013). Er is een flyer beschikbaar en hieronder is weblecture te volgen.

 

De ervaringen van alle deelprojecten werden verwerkt tot een checklist Do’s en Don’ts Vaktherapie in het Jongerenwerk, een leidraad voor het succesvol uitvoeren van dergelijke interventies in de toekomst door andere vaktherapeuten en jongerenwerkers met vergelijkbare doelgroepen en situaties.

Hieronder zijn de beschrijvingen te vinden van de interventies evenals enkele impressies van de uitvoering van diverse interventies.

Beeldende therapie

De projectleider (tevens beeldend therapeute) en een tweede beeldend therapeute vormden een CoP met een kinderwerker (Traject) en met kinderen van een basisschool in een aandachtsbuurt in Maastricht. De leerkrachten van de school hadden een ondersteunende rol. De creatieve beeldende activiteiten van de kinderen kregen gestalte rond het maken van ‘kunst’ om de buurt vrolijker en leefbaarder te maken.
Bekijk hier de interventie Het Bazuinatelier en het onderzoeksverslag.
Bekijk hier enkele impressies van de uitvoering:

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA  OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vaktherapie in het jongerenwerk 003  Vaktherapie in het jongerenwerk 004
Vaktherapie in het jongerenwerk 005   Vaktherapie in het jongerenwerk 006
Vaktherapie in het jongerenwerk 007

 

Dans-bewegingstherapie

Twee projectleiders dans-bewegingstherapie (tevens dans-bewegingstherapeuten) en een alumnus dans- bewegingstherapie vormden twee CoP’s. De eerste rond jongeren van Icarus en Keerpunt van Stichting Jeugdzorg Sint Joseph (SJSJ), die op het punt stonden terug te keren naar de eigen leefomgeving. Bij dit project was ook een gedragswetenschapper van SJSJ betrokken. De tweede CoP werd gevormd rond een groep van jongeren van het jongerencentrum  de Mix, van Impuls Kerkrade. Bij dit project was ook een jongerenwerker betrokken. De dans-bewegingstherapeutische activiteiten kregen bij beide projecten gestalte rond het maken van dansclips.

Bekijk hier de interventie SJSJ, Cadier en Keer (pdf).
Bekijk hier de interventie De Mix, Kerkrade (pdf).
Bekijk hier een posterpresentatie over dit project (pdf).
Bekijk hier het onderzoeksverslag.
Bekijk hier de video van de uitvoering van dit project:

Drama

De projectleider (tevens dramatherapeut) en een tweede dramatherapeute vormden een CoP met het jongerenwerk (Traject) en met een community artist rond een groep van  jongeren van het buurtcentrum Mariaberg Maastricht. De dramatherapeutische interventie kreeg gestalte in een ‘Masterclass Drama’ met een terugspeeltheater. Bij de terugspeelvoorstelling werd de buurt actief betrokken.

Bekijk hier de interventie masterclass drama.
Bekijk hier het onderzoeksverslag.
Bekijk hieronder een video van de uitvoering van dit project.

 

Muziek

De projectleider (tevens muziektherapeut) en een tweede muziektherapeut vormden twee CoP’s. Eén rond enkele jongeren uit het Leerweg Ondersteunend Onderwijs van het Da Capo College in Sittard. Bij dit project (Vindplaats School) was ook de muziekdocent betrokken. De muziektherapeutische interventie kreeg gestalte rond het gezamenlijk maken van een muziek. De tweede CoP werd gevormd rond een groep van hangjongeren te Stein. Bij dit project (de Kofferbak) was ook een jongerenwerker (Traject) betrokken. Het idee was om letterlijk met een kofferbak vol instrumenten de straat op te gaan, naar de jongeren toe. De  uitvoering van deze interventie is na een veelbelovende start niet van de grond gekomen doordat de jongeren zich terugtrokken.
Bekijk hier de interventie Vindplaats School, Sittard.
Bekijk hier de interventie de Kofferbak, Stein e.o.
Bekijk hier het onderzoeksverslag.

En verder?

Het project kreeg vervolg via onderwijs, praktijk en onderzoek.
(Ondernemende) studenten vaktherapie en Social studies worden aangemoedigd in het kader van een (afstudeer)stage of vrije ruimte de ontwikkelde interventies te herhalen en verder te onderzoeken in onderlinge samenwerking. Inmiddels hebben verschillende studenten rondom de interventie drama een afstudeertraject doorlopen.

Dit project wordt mogelijk gemaakt door een RAAK-Publiek subsidie van Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA.

De contactpersoon voor dit project is Tineke Schoot.


(Cost-)Effectiveness of Drama therapeutic Self-esteem Intervention (DSI) as an add-on therapy for social anxiety disorders

Social anxiety disorder

Social anxiety disorder (SAD) is the most common anxiety disorder with an estimated lifetime prevalence of 9,3% (Graaf, 2012). It is characterized by an intense fear and avoidance of social situations. The burden associated with this disorder is substantial (Ruscio, 2008). Persons with SAD report more problems with activities in daily life, more difficulties in forming relationships, lower health, and reduced wellbeing compared to the general population (netwerk kwaliteitsontwikkeling GGZ, in prep.; Dryman, e.a., 2016). Rates of unemployment and number of missed hours of work are higher compared to persons without AD (Wittchen, 2000). As a consequence, SAD results in a considerable economic burden (Konnopka, 2009). The course of SAD is chronic and debilitating, if untreated. Pharmacological, psychological, and self-help interventions are offered and studies showed reduced symptoms (Mayo-Wilson, e.a., 2014). However, these interventions aren’t effective for all patients, medication has side effects and some patients will continue to have symptoms and/or an increased probability to relapse (Mayo-Wilson, e.a., 2014). Therefore, there is a need to improve treatment effects for SAD.

Self-esteem

It is proposed that effects of treatments for patients with SAD may be improved by focussing on self-esteem.  Self-esteem refers to a person’s overall emotional evaluation of his or her positive or negative attitude toward the self (Rosenberg, 1979). Low self-esteem is a main reason for seeking psychiatric help and it is a risk factor for the development of and relapse in several disorders (Stice, 2002; Wilson & Rapee, 2005; Orth, Robins, et.al. 2009). A meta-analysis showed that low self-esteem is a consequence of anxiety and also a predictor for developing anxiety symptoms (Sowislo & Orth, 2013), even when taking into account coping behavior, efficiency of social networks, stressful life events, and relational victimization (In-Albon, e.a, 2017; Orth, et.al., 2014). These results indicate that self-esteem is not just an epiphenomenon. On the contrary, self-esteem will have a strong impact, even stronger than factors as negative life events, coping, and efficiency of social networks. The clinical implication is that strengthening self-esteem in therapy for SAD is important, since strengthening self-esteem may act as a resource that buffers from negative experiences and may enhance the overall treatment effects in SAD.

Unfortunately, only few efficacy studies included self-esteem measures or focus on therapeutic interventions with an emphasis on self-esteem. Efficacy studies on interventions without a special focus on self-esteem revealed that symptoms may decline, whereas the effect on self-esteem was only intermediate or small (Watson, e.a., 2003). This may suggest that even after successful treatment, remittent patients may be still vulnerable. Studies on an intervention that target self-esteem in particular are promising to improve self-esteem. A meta-analysis on self-esteem interventions showed that interventions focussing on changing self-esteem were more effective in improving self-esteem compared to interventions with a broader focus (Haney & Durlak, 1998). In addition, interventions based on theories and empirical studies showed more effects than interventions without a theoretical or empirical ground (Bos, et al 2006). Using randomized controlled trials, improvement in self-esteem were shown in adult patients with depressive disorders (korrelboom, 2012), adults with personality disorders (korrelboom, 2011), adults with eating disorders (korrelboom, 2009) and persons with anxiety (Staring e.a., 2016).

Dramatherapy

In clinical practice, one of the interventions that focus on treating SAD and improving self-esteem is drama therapy. Drama therapy is an experiential form of treatment that uses expression techniques, role play, improvisation, and in vivo experiments (Hooren van e.a. , 2017). Interventions that have an experiential foundation and use in-vivo experiments are suggested to improve treatment for SAD, since recent results suggest that patients have an impaired sharing of emotions on an affective level, but not on a cognitive level of processing (Morrison e.a., 2016; , Buhlman e.a., 2015; ). Drama therapy has beneficial effects in anxiety disorders (AD; Dadsestan, 2008; Dehnavi, 2014; Anari, 2014). It is recommended in the Dutch multidisciplinary guideline and the Dutch Standard of Care for AD (netwerk kwaliteitsontwikkeling GGZ, in prep.) Recently, a drama therapeutic intervention is developed that primarily focus on improving self-esteem (Hilderink, 2015). This is called the Drama therapeutic Self-esteem Intervention (DSI). DSI is promising, since patient satisfaction is high (Hilderink, 2017), professionals in mental health care are enthusiastic on integrating DSI in treatment for SAD, and results from a pilot show very large effects (Hilderink, 2015). The integration of drama therapy in clinical practice may suggest it has a firm evidence base. Unfortunately, research using sound designs is missing and therefore there is a lack of solid evidence for effectivity.

Drama therapeutic Self-esteem Intervention

DSI is a group intervention to strengthen effects of usual care. DSI focuses on awareness of negative self-image, collecting evidence for positive self-image, and experiencing alternative behaviour in line with a positive self-image (Hilderink, 2016). DSI is based on drama therapeutic theories and principles derived from CBT. Based on effect research (Hilderink, 2015), DSI seems to significantly improving Self-esteem (Cohen’s d 1,5).

DSI makes use of working methods that match the model of Emunah and Selman and are adjusted to the individual development of the client. Consensus-based research (Doomen, 2010) reveals that the Emunah Five phase model (1996) is a useful guideline in dealing with anxiety disorders. The five phases of Emanuh are: dramatic game, fictional role play, realistic role play, psychodrama and farewell ritual. These five phases are in line with the phases of Selman (1980) for changing perspectives. The ability to changing perspectives is the ability to empathize in another, as well as move in a different perspective about the same situation. By changing perspectives, you can include new information about yourself, the other or the situation. Selman’s research brings forth five phases of the ability to change perspective: egocentric, subjective, reflective, reciprocal and social perspective. Within dramatic therapy, working with perspective is one of the active ingredients. Promoting the change of perspective helps to change a negative self-image. After all, one can switch from perspective and thus to role and consider a situation from multiple perspectives, assess whether cognitions are realistic and re-evaluate them.

The DSI is a protocol-based individual offered to a closed group of six clients and consists of six 75-minute sessions. Per session there is a fixed program with a purpose and related exercises and homework assignments.


Meetinstrumenten voor vaktherapeuten

Steeds vaker zijn er vragen over meetinstrumenten die vaktherapeuten kunnen inzetten. Binnen dit project is een inventarisatie gemaakt van meetinstrumenten die door vaktherapeuten gebruikt kunnen worden. Meetinstrumenten zijn betrokken die door vaktherapeuten voor verschillende doeleinden kunnen worden ingezet. Zo kan een meetinstrument bijvoorbeeld gebruikt worden voor het meten van de effecten van een behandeling, voor het stellen van een (vaktherapeutische) diagnose, voor het evalueren van een behandeling of interventie of voor het inzichtelijk maken van de bijdragen van de vaktherapeutische behandeling in het therapieproces van de cliënt.

Er zijn verschillende meetinstrumenten te onderscheidden zoals doelgroep specifiek meetinstrument of het meten van symptomen, beleving of gedragskenmerken. In dit overzicht vindt u zowel vaktherapeutische specifieke als niet vaktherapeutische meetinstrumenten.

Via deze link: Meetinstrumenten KenVaK Vaktherapie vindt u dit overzicht aan meetinstrumenten. Het betreft een groeidocument. Er is gestart met de creatief therapeutische disciplines. Dit is nog niet volledig. Ook dienen de bestaande meetinstrumenten relevant voor de psychomotorische therapie nog opgenomen te worden. Bij elk meetinstrument dat is opgenomen in het overzicht staat per meetinstrument informatie over het doel van het meetinstrument, de validiteit en de kwaliteit van het meetinstrument en waar u meer informatie over het meetinstrument kunt vinden.

Indien u een meetinstrument kent dat door vaktherapeuten kan worden gebruikt, mailt u de betreffende informatie naar: academievaktherapie@zuyd.nl