Publicaties
Aalbers, S., Vink, A., de Witte, M., Pattiselanno, K., Spreen, M., & van Hooren, S. (2021). Feasibility of Emotion-regulating Improvisational Music Therapy for young adult students with depressive symptoms: A process evaluation. Nordic Journal of Music Therapy. https://doi.org/10.1080/08098131.2021.1934088.
Agres, K. R., Schaefer, R., Volk, A., van Hooren, S., Holzapfel, A., Dalla Bella, S., Müller, M., de Witte, M., Herremans, D., Melendez, R. R., Neerincx, M. A., Ruiz, S., Meredith, D., Dimitriadis, T., & Magee, W. L. (2021). Music, computing, and health: A roadmap for the current and future roles of music technology for healthcare and well-being. Music & Science. Advance online publication. https://doi.org/10.1177%2F2059204321997709. Gratis hier te downloaden.
Berghs, M. heefteen casusbeschrijving Mentaliseren binnen de dramatherapie bij kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis geschreven in het boek: Sam (p.59-62) In: Vissers, C., Isarin, J., Hermans, D. & Jekeli, I. ( 2021). Taal in het kwadraat. Kinderen met TOS beter begrijpen. Huizen: Pica.
De Witte, M., Orkibi, H., Zarate, R., Karkou, V., Sajnani, N., Malhotra, B., Ho, R., Kaimal, G., Baker, F.A., & Koch, S. C. (2021). From Therapeutic Factors to Mechanisms of Change in the Creative Arts Therapies: A Scoping Review. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.678397 Gratis hier te downloaden.
De Witte, M., Kooijmans, R., Hermanns, M., Hooren, S. van, Biesmans, K., Hermsen, M., Stams, G.J., & Moonen, X. (2021) Self-Report Stress Measures to Assess Stress in Adults With Mild Intellectual Disabilities—A Scoping Review. Front. Psychol. 12:742566. doi: 10.3389/fpsyg.2021.742566
Haeyen, S. & Staal, M. (2021). Imagery Rehearsal Based Art Therapy: Treatment of Post-traumatic Nightmares in Art Therapy. Frontiers in Psychology, 11: 628717. Doi: 10.3389/fpsyg.2020.628717. Gratis hier te downloaden.
Haeyen, S. (2021). Pionieren in vaktherapie. Hoofdstuk, p. 139-145, in J. Van Der Stel: Wetenschap en praktijkgids voor (aankomende) professionals in zorg, welzijn en sociaal werk. SWP Uitgeverij. Klik hier voor meer informatie.
Haeyen, S., & Noorthoorn, E. (2021). Validity of the Self-Expression and Emotion Regulation in Art Therapy Scale (SERATS). PLoS ONE 16(3):e0248315. Doi: 10.1371/journal.pone.0248315. Gratis hier te downloaden.
Haeyen, S. & Heijman, J. (2021). Compassion Focused Art Therapy voor cliënten met een persoonlijkheidsstoornis cluster B/C: een Intervention Mapping-studie. NVGP Tijdschrift Groepen, over groepsdynamica & groepspsychotherapie, 21(2), 22-45. Gratis hier te downloaden.
Haeyen, S., Jans, N., Glas, M., & Kolijn, J. (2021). VR Health Experience: a virtual space for arts and psychomotor therapy. Frontiers in Psychology, Accepted. doi: 10.3389/fpsyg.2021.704613. Gratis hier te downloaden.
Kleinlooh S.T., Samaritter R.A., van Rijn R.M., Kuipers G., Stubbe J.H. (2021). Dance Movement Therapy for Clients With a Personality Disorder: A Systematic Review and Thematic Synthesis. Frontiers in Psychology, 18;12:581578. doi: 10.3389/fpsyg.2021.581578. PMID: 33868071; PMCID: PMC8044983. Gratis hier te downloaden.
Madani-Abbing, A., Moeijes, J., Bellemans, T., Haeyen, S., Samaritter, R., Van Busschbach, J. & Van Hooren, S. (2021). Evidence gap map Vaktherapie in de forensische psychiatrie. KFZ eindrapport. Gratis hier te downloaden.
Moonen, X. (2021). Easy language in the Netherlands. In: Camilla Lindholm and Ulla Vanhatalo (eds.): Handbook of Easy Languages in Europe. Berlijn: Frank & Timme.
Moonen, X. (2020/2021). De blijvende actualiteit van de visie van Ad van Gennep. Reflecties op basis van het boek: Begaafdheid. Een hoofdstuk uit de (ortho)pedagogische mythologie. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen, 46(4), 190-195.
Moonen, X. (2021). Hoofdstuk 22 Classificatie, screening en diagnostiek van een licht verstandelijke beperking. in: Stams, G.J., Hendriks, J., & Asscher, J. Handboek forensische orthopedagogiek. Amsterdam: Lemniscaat B.V.
Moonen, X. (2021). Hoofstuk 38 Behandeling van mensen met licht verstandelijke beperkingen. in: Stams, G.J., Hendriks, J., & Asscher, J. Handboek forensische orthopedagogiek. Amsterdam: Lemniscaat B.V.
Moonen, X. & Kaal, H.L. (2021). Hoofdstuk 6 Mensen met licht verstandelijke beperkingen en criminaliteit. in: Stams, G.J., Hendriks, J., & Asscher, J. Handboek forensische orthopedagogiek. Amsterdam: Lemniscaat B.V.
Moonen, X., van der Spek, J., & Kooijmans, R. (2021). Do visualizations help to better understand easy read texts? Online presentation 1e International Easy Language Day May 28th University of Mainz-Germersheim.
Ponstein, A., Schweizer, C., Willemsen, M., & Van Hooren, S. (2021). KenVaK in beeld en beeld van KenVaK. Tijdschrift Vaktherapie 17, 1. 20-25.
Prick, A., Van Domburg, P., Vink, A., Lumeij, L., Alofs, E., & Van Hooren, S. (2021). De juiste snaar met muziektherapie bij mensen met dementie in het verpleeghuis. De ontwikkeling en evaluatie van een consensus-based Individuele MuziekTherapeutische Interventie ter vermindering van Probleemgedrag bij mensen met Dementie (IMTI-ProDem). Tijdschrift voor Vaktherapie, 17.
Samaritter, R. & Cantell, M. (2021). Wording the Complexity of Dance Movement Therapy. A scoping review on how dance movement therapists describe their clinical practice. In S. Chaiklin and H. Wengrower (eds), International perspectives on Dance Movement Therapy: Dance and Creative Process in Theory, Research and Practice. London: Routledge. Klik hier voor meer informatie.
Samaritter, R. (2021). Dance movement therapy with children and adolescents. In Herrmann, Hills de Zarate & Pitruzzella (eds): Arts Therapies and the Mental Health of Children and Young People. London: Routledge, pp.60-75. Doi: 10.4324/9781003024668. Gratis hier te downloaden.
Schweizer, C. (2021). Beeldende therapie bij kinderen met ASS. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme 20 (1), 47-53. Doi: 10.36254/WTA.2021.1.06. Hier te downloaden.
Van Hooren, S., Van Busschbach, J., Waterink, W., & Madani-Abbing, A. (2021). Werkingsmechanismen van vaktherapie: naar onderbouwing en verklaring van effecten – work in progress. Tijdschrift voor Vaktherapie, 17.
Van Hooren, S. (2021). Trending topic: van breakdown naar breakthrough. Tijdschrift voor Vaktherapie, 17.
Van Hooren, S., Van Busschbach, J., & Madani-Abbing, A. (2021). Werkingsmechanismen van vaktherapie: naar onderbouwing en verklaring van effecten – work in progress. Tijdschrift voor Vaktherapie, 17.
Van Geest, J., Samaritter, R., Van Hooren, S. (2021). Move and Be Moved: The Effect of Moving Specific Movement Elements on the Experience of Happiness. Front. Psychol. 11:579518. Doi: 10.3389/fpsyg.2020.579518. Gratis hier te downloaden.
Waterink, W., De Witte, M., & Van Hooren, S. (2021). Introductie van Bayesiaanse analyses binnen de vaktherapie: een eerste verkenning. Tijdschrift voor Vaktherapie, 1, 32-39. Gratis hier te downloaden.
Presentaties, workshops en interviews
Aalbers, S. (2021, 8 februari). Een preventieve aanpak waar muziek in zit voor studenten met studenten: Het EIMT programma voor studenten met depressieve klachten gericht op het anders omgaan met emoties. [Paper presentation]. ECIO-congres Maak van inclusie een prioriTIJD! ECIO, Nederland – online.
Berg, J. Van de & Haeyen, S. (2021, januari). Vaktherapie Telepresent zijn als vaktherapeut, Podcast HAN IXPerium, Online vaktherapie Telepresent zijn als vaktherapeut – iXperium – online. Gratis hier te downloaden.
Berghs, M. (2021, Nov). Spelen met werkingsmechanismen. Symposium “Onderzoek naar vaktherapie: De oogst van het laatste decennium”, Lectoraat Vaktherapie Hogeschool Zuyd en KenVaK, Heerlen.
Berghs, M., Vissers, C. & Van Hooren, S. (2021, april). Psychische klachten bij kinderen en jongeren met een TOS – Wat helpt? Online posterpresentatie. Jeugd in Onderzoek 2021. Gratis hier te downloaden.
EXPOSITIE BINNENBEELDEN. Bijzonder lectoraat Vaktherapie bij persoonlijkheidsstoornissen, van 29-10-20 tot 26-02-21. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Kapittelweg 33, Nijmegen. Klik hier voor meer informatie.
Haeyen, S.(p), Chakhssi, F. & Van Hooren, S. (2021, januari). Benefits of Art Therapy in People Diagnosed with Personality Disorders: A Quantitative Survey. Presentatie wetenschapsmiddag GGNet, Apeldoorn/Warnsveld. Gratis hier te downloaden.
Haeyen, S. (2021, februari). The powerful experience. Arts & psychomotor therapies and regulating emotions and self-image in personality disorders. Keynote in the International Week 3-5 febr. Congres georganiseerd door HAN University of Applied Sciences, Nijmegen.
Haeyen, S. (2021, May). Benefits of Art Therapy in people diagnosed with Personality Disorders: A quantitative survey. [paper] EFAT [European Federation of Art Therapy]. Online Conference 2021: Places, spaces and time, shaping the European art therapy landscape, May 14-16th, online.
ICT & Health (2021). HAN introduceert VR in Vaktherapie ‘Digitale koudwatervrees snel overwonnen’. Interview met Suzanne Haeyen en Nathalie Jans in ICT& Health, officieel innovatie kennisplatform van de zorg. Publicatie volgt.
Haeyen, S. (2021). Beeldende therapie bij persoonlijkheidsstoornissen: effectonderzoek en perspectieven vanuit cliënten en therapeuten. NVBT-symposium 2021: Schuif aan!, Nov. 5, Tilburg.
Kleinlooh, S. (2021, March). Dance Movement Therapy for improving self-regulation and social engagement [Presentation]. Codarts Research Festival.
Kleinlooh, S. (2021, April). The value of dance for clients with a personality disorder [Presentation]. Conferentie: 25 Years Codarts MA Dance Therapy: Multiple Perspectives.
Moonen, X. (2021). Voorwoord Augeo Meldcode Magazine voor docenten in het beroepsonderwijs juni 2021. Jij kunt het verschil maken.
Moonen, X. (2021). Interview in Tijdschrift Zorgvisie juni 2021 zorgvisie.nl: https://www.zorgvisie.nl/het-gat-tussen-inclusieparadigma-en-financien-is-groot/?reauth=1
Moonen, X. (2021). Interview in Trouw 27 mei 2021 Wegzakken in het moeras van de psychiatrie De Verdieping pagina 6 en 7.
Xavier Moonen interviewt GZ-Psycholoog Otto Has van het Forensisch F-ACT Team van Fivoor over dwang en drang. Web. 17 februari 2021 https://www.f-actnederland.nl/minder-dwang-meer-informatie/
Moonen, X. (2021). Filmproductie voor Hogeschool in Holland over LVB.
Moonen, X. (2021). Filmproductie over mensenhandel en LVB.
Orkibi, H., De Witte, M., Karkou, V., & Sajnani, N. (2021, February). Therapeutic factors of the creative arts therapies; results of a scoping review. Theatre & Health Lab and the NYU Creative Arts Therapies Consortium, New York University, New York.
Prick, A.J.C. (2021, november). De juiste snaar [Plenaire presentatie]. Probleemgedrag bij dementie: Van Lijden naar Leiderschap. Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) , Psychologische expertise voor de ouderenzorg (PgD) en Nederlands Instituut van Psychologen (NIP), Houten.
Prick, A.J.C. (2021, November). Effects of individual music therapy on behavior problems and quality of life in people living with dementia in nursing homes: A randomized controlled trial [poster presentation]. Alzheimer Europe Conference, 2021 (online).
Prick, A.J.C. (2021, november) De kracht van muziektherapie bij dementie. Symposium ‘Onderzoek naar vaktherapie: De oogst van het laatste decennium’, Heerlen.
Prick, AJC (2021, nov). De kracht van muziek(therapie bij dementie: actuele inzichten vanuit de wetenschap [workshop]. Zorgopleiding ‘Zingen in de zorg’, online
Sajnani, N., Butler, J., Willemsen, M. (2021, April). What the hell are we doing? A con’fuZing overview of the benefits of Developmental Transformations (DvT) [presentatie]. Con’fuZing, DvT Reshaped and Transformed Conference – online conferentie, DvT Israel, Acco, Israel.
Samaritter, R. (2021, March). BHAI – Building Health from Arts-based Interventions [Presentation]. Codarts Research Festival.
Samaritter, R. (2021, April). And still we dance: Aesthetics in mental health and well-being [Keynote]. Conferentie: 25 Years Codarts MA Dance Therapy: Multiple Perspectives.
Samaritter, R. & Cantell, M. (2021). Presentation: Wording the clinical practice in DMT: Systematically reporting the lived experience. Conferentie: 25 Years Codarts MA Dance Therapy: Multiple Perspectives.
Samaritter, R. & Cantell, M. (2021, April). Wording the clinical practice in DMT: Systematically reporting the lived experience [Presentation]. Conferentie: 25 Years Codarts MA Dance Therapy: Multiple Perspectives.
Samaritter, R. & Klaverweide, L. (2021, Nov). Beschrijf je praktijk – danstherapeutische interventies voor deelnemers met SOLK. Symposium “Onderzoek naar vaktherapie: De oogst van het laatste decennium”, Lectoraat Vaktherapie Hogeschool Zuyd en KenVaK, Heerlen.
Schweizer, C. (2021, January). Art therapy for children diagnosed with Autism Spectrum Disorders. Online lezing BUGL Autisme Conferentie, IJsland.
Schweizer, C. (2021, May). Art therapy for children diagnosed with Autism Spectrum Disorders. Online lesdag, Creative Art Therapy Programme, School of Natural Sciences and Health, Tallinn University, Estland.
Schweizer, C., & Spreen, M. (2021, mei). Webinar Vakeffect. FVB, Online conferentie.
Schweizer, C., (2021, mei). Art therapy for children diagnosed with Autism Spectrum Disorders. First conference of the European Federation of Art Therapists. Online conferentie.
Schweizer, C., (2021, mei). Special interest Group Research and Art Therapy: Exploring research directions. First conference of the European Federation of Art Therapists. Online conferentie.
Schweizer, C. (2021, mei). Aims of the Research Committee of the European Federation of Art Therapists. Presentation: Art, Therapy and Research Online Budapest Conference.
Schweizer, C., (2021, June). Art therapy for children diagnosed with Autism Spectrum Disorders. Art Therapy research group of the Italian Art Therapy Federation, online presentation.
Schweizer, C., (2021, sep.). Beeldende therapie voor kinderen met autisme. Kenmerkende Elementen. Lezing Heliomare, Centrum voor Specialistische Revalidatie, Wijk aan Zee.
Schweizer, C., (2021, sep.). Beeldende therapie voor kinderen met autisme. Kenmerkende Elementen. Leo Kannerlezing, Centrum voor autisme, Arnhem. Gratis hier te downloaden.
Van den Broek, R., Rentenaar, I., & Van Hooren, S. (2021, Nov). Samen kom je verder: oogsten door samenspel(en). Symposium “Onderzoek naar vaktherapie: De oogst van het laatste decennium”, Lectoraat Vaktherapie Hogeschool Zuyd en KenVaK, Heerlen.
Van Hooren, S. & Van Goor, S. (2021, april). Safe & Sound – Muziektherapie bij kinderen en jongeren met een vluchtelingachtergrond. Jeugd in Onderzoek.
Van Hooren, S. & Van Goor, S. (2021, May). Safe & Sound – music therapy for refuge children and adolescents: a process evaluation [Presentation]. Cambridge Institute for Music Therapy Research Lecture Series – online.
Van Hooren, S. (2021, May). ‘Waiting for Godot?’ or ‘Creating Godot?’ A case on the research field on arts therapies in the Netherlands [Keynote]. ‘Waiting for Godot’ 5th Dramatherapy conference of the European Federation of Dramatherapy, Praag, Tsjechië – online.
Wells, B., Willemsen, M., Zehavi, G. (2021, April). Digital docking [workshop]. Con’fuZing, DvT Reshaped and Transformed Conference – online conferentie DvT Israel, Acco, Israel – online.
Willemsen, M. (2021, May). Playing with the anticipation of harm in the continuing suspense of the unfolding unknown or the omnipresence of Godot [workshop]. Waiting for Godot, online conferentie, European Federation of Dramatherapy, Praag, Tsjechië – online.
Willemsen, M. & Abeling-Boselie, D. (2021, Nov). MOOV-on. Symposium “Onderzoek naar vaktherapie: De oogst van het laatste decennium”, Lectoraat Vaktherapie Hogeschool Zuyd en KenVaK, Heerlen.
Willemsen, M., Beetz, S. (2021, oktober). Ruimte om te spelen. Van (innerlijke) gestolde monologen naar bewegelijke dialogen [workshop]. De 1nP dag ‘Van binnen naar buiten’,1nP, Leiden.