Samen veerkrachtig: leren bewegen in muziek’: Veerkracht bij stress voor EVB+ en hun sociale leefwereld, wat kunnen we leren van elkaar

Er is een praktijkhiaat en kennishiaat rondom passende interventies voor vermindering van stress en vergroting van veerkracht in de samenwerking tussen EVB+-cliënten, naasten en begeleiders. Vanuit vooronderzoek in dit project bleek het gebruik van vaktherapie (muziek en bewegen) een passende ingang te zijn.

Het doel van dit onderzoek is om tot een wetenschappelijk onderbouwd en in de praktijk beproefd ontwerp van een interventie te komen, waarmee er kennis is ontwikkeld over cruciale ontwerpeisen voor die interventie die gericht is op twee aspecten: a) het versterken van veerkracht in het omgaan met stress bij zowel de EVB+- cliënt als diens naasten en begeleiders, en b) het versterken van de samenwerking in die driehoek bij stress. Deze interventie biedt voor de klinische praktijk heldere en direct toepasbare werkwijzen binnen de context van dagelijkse ondersteuning van stress van EVB+- cliënten, naasten en begeleiders.

Hoofdvraag: Hoe kan een interventie met vaktherapeutische elementen (muziek en bewegen) veerkracht ontwikkelen bij stress van zowel cliënten, naasten als begeleiders en tegelijk daarmee de samenwerking in de driehoek verbeteren?

  1. Deelvraag 1: Welke elementen van interventies dragen bij aan veerkracht bij EVB+ cliënten, hun naasten en hun begeleiders?
  2. Deelvraag 2: Welke aspecten vinden stakeholders (begeleiders, vaktherapeuten, andere zorgprofessionals en naasten) noodzakelijk in het verbeteren van veerkracht bij stress van zowel cliënt, naasten als begeleiders, zodat hiermee een betere samenwerking in de driehoek ontstaat?
  3. Deelvraag 3: Hoe kan een interventie gericht op het ontwikkelen van veerkracht bij stress bij EVB+ voor zowel cliënten, naasten en begeleiders ontworpen worden, zodat het meteen zorgt voor een betere samenwerking in de driehoek?
  4. Deelvraag 4: Wat is de bruikbaarheid, uitvoerbaarheid, haalbaarheid en acceptatie van deze interventie?

Het onderzoek betreft een samenwerking tussen Koraal, Tilburg University en Zuyd Hogeschool. Contactpersoon vanuit Zuyd Hogeschool is Anna-Eva Prick.

 
 
© 2015 KenVaK