Depressie is een ernstig probleem, zo ook onder jongvolwassen studenten. Om depressieve klachten te reduceren en welzijn te bevorderen is het muziektherapieprogramma Emotieregulerende Improvisatorische MuziekTherapie (EIMT) ontwikkeld door Sonja Aalbers. Jongvolwassen studenten in een hogeschool context kunnen na deelname aan EIMT minder depressieve klachten ervaren, beter in staat zijn hun emoties te reguleren in stressvolle situaties en minder negatieve gevoelens ervaren. Dit onderzoek richt zich op het begrijpen van de mechanismen van EIMT, inclusief veranderingen in hersenactiviteit van jongvolwassen studenten na deelname aan EIMT. Hierbij wordt verondersteld dat de hersenactiviteit van deze studenten verandert na deelname aan EIMT.
Het primaire doel van het onderzoek is het verbeteren van het begrip van hersenactiviteit van jongvolwassen studenten na deelname aan EIMT. Daarnaast streeft dit onderzoek ernaar hypothesen te formuleren voor toekomstig grootschalig fMRI-onderzoek naar de effectiviteit van vaktherapie op emotieregulatie. Secundaire doelstellingen zijn het verkrijgen van inzicht in de effecten van EIMT op depressieve symptomen, emotieregulatie, positief en negatief affect, en de ervaringen met de toegepaste dataverzamelingsmethoden en EIMT.
Dit wordt onderzocht middels functionele MRI (fMRI) scans, die voorafgaand aan EIMT en na afronding van EIMT worden verricht. Gedurende de tien weken waarin het EIMT programma loopt, vinden er wekelijks één uur durende individuele muziektherapiesessies plaats. Daarnaast worden kwantitatieve vragenlijsten en een interview afgenomen bij de deelnemers. Aan dit onderzoek participeren vijf jongvolwassen studenten met tenminste milde depressieve klachten, in de leeftijd van 16 – 40 jaar oud, studerend aan Zuyd Hogeschool in Heerlen. Vanuit de verzamelde fMRI data is de belangrijkste studieparameter de functionele connectiviteit tussen hersengebieden waarvan bekend is dat zij onderdeel uitmaken van emotieregulatie-netwerken. Dit onderzoek maakt dan ook tevens deel uit van de creative minds projecten.
Het onderzoek wordt uitgevoerd bij Zuyd Hogeschool in samenwerking met NHL Stenden Hogeschool, Maastricht University, Open Universiteit en Scannexus. Contactpersoon vanuit Zuyd is Vera Nyssen.