Creative minds

Het aantonen van de effectiviteit van vaktherapeutische interventies en het vergroten van de evidence wordt sterk gevraagd in de huidige tijd. Bij dit onderzoek naar de effectiviteit van deze interventies worden veelal vragenlijsten ingezet of staan de ervaringen van de cliënten centraal. Vanwege het ervaringsgerichte en handelingsgerichte karakter van de interventies is het de vraag of we niet ook meer onbewuste processen moeten onderzoeken door metingen aan het lijf te verrichten om een beeld te krijgen van de effecten van deze interventies. Binnen de onderzoekslijn ‘Creative Minds’ werken onderzoekers, docenten-vaktherapie, docenten biometrie, vaktherapeuten en studenten samen en brengen de werelden van de biometrie en de vaktherapie bij elkaar te brengen. Zij gaan na 1) welke onderzoeksvragen relevant zijn om werkzame elementen en werkingsmechanismen van vaktherapie nader te onderzoeken op basis van theorie of praktijkervaring, 2) op welke wijze psychofysiologische metingen (hartslag, EEG, beweging) ingezet kunnen worden binnen vaktherapie en 3) onderzoeken de geformuleerde onderzoeksvragen in experimenteel onderzoek. Hieronder een verzameling van deze verrichte onderzoeken.

Contactpersoon voor dit project is Susan van Hooren.

Bachelorthesissen:

Arousal tijdens rolvertolking in dramatherapie – Aram Verstappen

Beats per minuut – Jael van Vlaanderen

Body effects by creativity – Fleur Naus

De invloed van ritme op onze arousal – Jeroen Rondeel

De Psychofysiologie van Beeldende Therapie (o.a. enquete) – Lisa Luchtenberg

Hartslagvariabiliteit, hartslag en huidgeleiding bij controlled approach– Nathalie Jans

Het beeldende brein – Rachelle Engelbert en Daria Heiendael

Het effect van de maatsoort op arousal – Inga Rothammel

Het hart klopt voor beeldende therapie – Hanne Delbaere

Werkvormen in een raamwerk Expressive Therapies Continuum – Jannita Tesselaar

The measures of dance – Eargelon Florentina en Inéz van Heijningen

Publicaties:

Psychofysiologische staten in beeld – Lisa Luchtenberg (n.a.v. een bachelorthesis bij de HU)

Pénzes, I., Engelbert, R., Heidendael, D., Oti, K., Jongen, E., & van Hooren, S. (2023). The influence of art material and instruction during art making on brain activity: A quantitative electroencephalogram study. Arts in Psychotherapy, 83, Article 102024. https://doi.org/10.1016/j.aip.2023.102024 Gratis te downloaden via deze link [https://research.ou.nl/en/publications/the-influence-of-art-material-and-instruction-during-art-making-o]

 
 
© 2015 KenVaK