Inclusief bijzonder lectoraten ‘Inclusie van mensen met licht verstandelijke beperking’ en ‘Vaktherapie bij persoonlijkheidsstoornissen’.
Scroll verder!De missie van KenVaK is om kennis te vermeerderen op het gebied van vaktherapeutische behandelingen, wat ten goede komt aan de kwaliteit van het onderwijs van de betrokken hogescholen en het professioneel handelen in de praktijk. Dit leidt tot de volgende drie doelen:
Het vergroten van de kennis omtrent vaktherapeutische behandelingen. Zoals bijvoorbeeld het onderzoeken van de werking van diverse vaktherapeutische interventies.
Het implementeren van deze nieuwe kennis in het onderwijs en het professionaliseren van docenten.
Het implementeren van nieuwe kennis in de praktijk en het bevorderen van de deskundigheid van vaktherapeuten in de praktijk.
Ten behoeve van dit laatste doel wordt intensief afgestemd met de Federatie Vaktherapeutische Beroepen.
Aangezien verstandelijk gehandicaptenzorg een belangrijk domein is voor vaktherapie, is binnen het lectoraat een bijzonder lectoraat gepositioneerd gericht op inclusie van mensen met een verstandelijke beperking. Dit bijzonder lectoraat wordt vormgegeven samen met Koraal. Prof. dr. Xavier is bijzonder lector.
In 2018 is dit bijzonder lectoraat verlengd op basis van een geactualiseerd werkplan 2018-2022. In 2019-2020 werden gezamenlijke activiteiten met het bijzonder lectoraat (RAAK-Publiek project ‘(Be)Leef in de wijk’ en een promotietraject) gecontinueerd en zijn opgenomen in dit jaarverslag.
Per 1 september 2019 is door de HAN, GGNet en Zuyd Hogeschool een bijzonder lectoraat ingesteld op het thema ‘Vaktherapie bij persoonlijkheidsstoornissen’ (VTPS). Bijzonder lector is dr. S. Haeyen. Het bijzonder lectoraat valt organisatorisch onder de HAN. Ten behoeve van dit bijzonder lectoraat werd een inhoudelijk werkplan opgesteld en een samenwerkingsovereenkomst.
Hierin is de verbinding tussen KenVaK en dit bijzonder lectoraat expliciet tot uitdrukking gebracht en de borging van de kwaliteitszorg verlopen via het lectoraat KenVaK/Zuyd.
In 2019-2020 zijn er in totaal 15 wetenschappelijke publicaties gepubliceerd.
Bekijk ze allemaalHier vind je een lijst met 22 overige bijdragen en producten. Met o.a. interviews en congressen.
Bekijk ze allemaalIn studiejaar 2019-2020 lopen er 8 projecten. Bekijk ze allemaal via de link hieronder.
Bekijk ze allemaalIn studiejaar 2019-2020 lopen er 9 promotietrajecten. Klik op de link hieronder om meer te lezen.
Bekijk ze allemaalIn studiejaar 2019-2020 is er één promotietraject afgerond. Klik op de link hieronder om meer te lezen.
Lees meerEén van de doelen van KenVak heeft te maken met het onderwijs, met trots presenteren wij daarom deze cijfers:
200
studenten bereikt.
50
docenten bereikt.
68
studenten betrokken
in projecten.
25
studenten gestart bij
Master Vaktherapie.
Bij de vijf bacheloropleidingen Vaktherapie is er een sterke behoefte om in gezamenlijkheid een verdere kwaliteitsslag te maken betreffende onderzoeksonderwijs binnen de bacheloropleidingen Vaktherapie.
Meegedacht bij strategie minoren
binnen de academie Vaktherapie.
Lector heeft gastcollege gegeven
binnen de Zuyd-minor ‘De kunsten
van het zorgen’.
Dit boek is het eerste Nederlandstalige overzicht van zowel de theoretische grondslagen als de methodische werkwijzen van danstherapie.
Lees meerDe zorgstandaard beschrijft goede zorg voor mensen met een depressie. Patiënt en behandelaar beslissen gezamenlijk hoe de behandeling eruit komt te zien.
Lees meerIn 2019 - 2020 zijn er meer dan 50 mondelinge bijdragen geweest. Klik op de link hieronder voor een overzicht van alle bijdragen.
Bekijk ze allemaalCommissies, raden, reviewer voor tijdschriften, deelnames aan leescomissies en proefschriften, bijdragen aan films, interviews en discussies.
Bekijk ze allemaalKun je jouw depressie wegdansen? Universiteit van Nederland, AIR Amsterdam.
Bekijk de videoInterview met Suzanne Haeyen: Vaktherapie: ‘Praktijk en onderzoek versterken elkaar’.
Lees meer