Publicaties
Abbing, A., Ponstein, A., Hoekman, J., Van Hooren, S., & Baars, E. (2018). Wetenschappelijk verantwoorde casusbeschrijvingen vragen om methodische documentatie: de ontwikkeling van een documentatiemethode gebaseerd op de CARE-AAT-richtlijn. Tijdschrift voor vaktherapie, 14(3), 24-32.
Berghs, M., Verdonschot, M., Krantz, B., Bootsma, M., Moonen, X. & Van Hooren, S. (2018). (Be)leef in de wijk: vaktherapie als integraal onderdeel van ambulante (FACT-LVB) behandelteam. Onderzoek & praktijk, 16(2), 25-33.
Blankestein, A., Van der Rijken, R., Van Eerene, H., Lange, A., Scholte, R., Moonen, X., De Vuyst, K., Leunissen, J., & Didden, R. (2018). Evaluating the Effectiveness of Multisystemic Therapy for Adolescents with Intellectual Disabilities and their Parents. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities.
De Witte, M., Spruit, A., Van Hooren, S., Moonen, X., & Stams, G.J. (2018). The effects of music interventions on stress-related outcomes: a meta-analytic review. Health Psychology Review (submitted).
Haeyen, S. (2018). Interventiebeschrijving Beeldend Therapeutische Emotieregulatie Groep. Databank Erkende Interventies GGZ, Trimbos Instituut, Utrecht. https://erkendeinterventiesggz.trimbos.nl/erkende-interventies/beeldend-therapeutische-emotieregulatie-groep.
Dumont, E., Syurina, E., Feron, F., & Van Hooren, S. (2017). Music interventions and child development: a critical review and further directions. Frontiers in Psychology, 8, 1694. doi.org/3389/fpsyg.2017.01694.
Haeyen, S., Kleijberg, M., & Hinz, L.D. (2018). Art therapy for patients diagnosed with personality disorders cluster B/C: A thematic analysis of emotion regulation from patient and art therapist perspectives. International Journal of Art Therapy, 23:4, 156-168. https://doi.org/1080/17454832.2017.1406966.
Haeyen, S., Van Hooren, S., Van der veld, W., & Hutschemaekers, G. (2018). Promoting mental health versus reducing mental illness in art therapy with patients with personality disorders: A quantitative study. The Arts in Psychotherapy, (58)4, 11-16. doi.org/10.1016/j.aip.2017.12.009.
Haeyen, S., Van Hooren, S., Van der veld, W., & Hutschemaekers, G. (2018). Measuring the contribution of Art Therapy in multidisciplinary treatment of Personality Disorders. The construction of the Self-expression and Emotion Regulation in Art Therapy Scale (SERATS). Personality and Mental Health, 12(1), 3-14. doi.org/10.1002/pmh.1379.
Haeyen, S., Van Hooren, S., Dehue, F., Van der veld, W., & Hutschemaekers, G. (2018). Development of an art therapy intervention for patients with Personality Disorders: an intervention Mapping study. International Journal of Art Therapy, 23(3), 125-135. doi.org/10.1080/17454832.2017.1403458.
Haeyen, S., Van Hooren, S., Van der veld, W., & Hutschemaekers, G. (2018). Efficacy of art therapy in individuals with personality disorders cluster B/C: a randomized controlled trial. Journal of Personality Disorders, 32(4), 527-542. doi.org/10.1521/pedi_2017_31_312.
Haeyen, S., Van Hooren, S., Van der veld, W., & Hutschemaekers, G. (2018). Promoting mental health versus reducing mental illness in art therapy with patients with personality disorders: A quantitative study. The Arts in Psychotherapy, 58(4), 11-16. doi.org/10.1016/j.aip.2017.12.009.
Haeyen, S.W. (2018). Effects of Art Therapy. The Case of Personality Disorders cluster B/C. (Dissertation manuscript). Radboud University, 14 maart 2018. Nijmegen, the Netherlands: Proefschriftmaken.nl.
Haeyen, S. (2018). Art Therapy and Emotion Regulation Problems. Theory and Workbook. London: Sprinter International Publishing.
Havsteen-Franklin, D., Haeyen, S., Grant, C., & Karkou, V. (2018). A Systematic Review Using Thematic Synthesis of Arts Therapies Therapeutic Actions and Perceived Benefits in the Treatment of People with a Diagnosis of Cluster B Personality Disorder. The Arts in Psychotherapy. doi.org/10.1016/j.aip.2018.10.001.
Heynen, E., Willemars, G., Van Hooren, S. (2018). De werkalliantie tussen vaktherapeuten en jongeren in de gesloten jeugdzorg: de doorontwikkeling van een alliantiemonitor. Tijdschrift voor vaktherapie, 14(4), 40-46.
Kaal, H., Moonen, X., & Nijman, H. (2018). Veelgestelde vragen over de SCIL. Factsheet 10. Hogeschool Leiden.
Knotter, M., Moonen, X., Stams, G.J., Wissink, I., & Finkenflugel, H. (2018). Contextual aspects in Dutch care for aggression incidents in people with intellectual disabilities. Submitted.
Knotter, M., Spruit, A., De Swart, J., Wissink, I., Moonen, X., & Stams, G.J. (2018). Training direct care staff working with persons with intellectual disabilities and challenging behaviour: A meta-analytic review study. Aggression and Violent Behavior, 40, 60-72.
Luyten, T., Braun, S., Van Hooren, S., & De Witte, L. (2018). How groups of nursing home residents respond to “the CRDL”: a pilot study. Journal of Enabling Technologies, 12(4), 145-154.
Moonen, X. (2018). Geen tijd. Markant, 2.
Moonen, X., Boeschoten, J., Wissink, I., & Zweers, K. (2018). LVB. Je kunt er wat mee! Praktische handreiking voor het werken met kinderen met licht verstandelijke beperkingen in het basisonderwijs. Tips voor het werken in de klas en thuis. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVB.
Penzes, I., Van Hooren, S., Dokter, D., & Hutschemaekers, G. (2018). How art therapists observe mental health using formal elements in art products: structure and variation as indicators for balance and adaptability. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01611
https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.01611/full
Samaritter, R. (2018). The Aesthetic Turn in Mental Health: Reflections on a Explorative Study into Practices in the Arts Therapies. Behavioral Sciences. April, 8(4), 41. Https://doi.org/10.3390/bs8040041.
Schouten, K.A., Van Hooren, S.A., Knipscheer, J.W., Kleber, R.J., & Hutschemaekers, G.J.M. (2018). Trauma-Focused Art Therapy in the Treatment of Posttraumatic Stress Disorder (PTSD): a Pilot Study. Journal of Trauma and Dissociation.
Van Hooren, S. (2018). Vaktherapie: doen wat werkt. Heerlen, Open Universiteit.
Van Hooren, S. (2018). Trending topic: transdiagnostische factoren. Tijdschrift voor Vaktherapie, 2, 12-13.
Van Hooren, S., De Witte, M., & Prick, A. (2018). De meerwaarde van muziektherapie. Tijdschrift voor positieve psychologie, 2, 42-49.
Verdonschot, M., Berghs, M., Krantz, B., Bootsma, M., Moonen, X., & Van Hooren, S. (2018). De rol van de vaktherapeut in ambulante GGZ-behandelteams. Resultaten van het project ‘(Be)Leef in de wijk’. Tijdschrift voor vaktherapie, 4 (14), 6-13.
Vervoort-Schel, J., Mercera, G., Wissink, I., Mink, E., Van der Helm, P. Lindauer, R., & Moonen, X. (2018). Adverse Childhood Experiences in children with intellectual disabilities: an exploratory case-file study in Dutch residential care. International Journal of Environmental Research and Public Health 15(10), 2136. https://doi.org/10.3390/ijerph15102136.
Wever-Buirsma, L.E., Reijnders, J.S.A.M., Van Hooren, S.A.H., Knipping, A.A. (2018). De diagnostische waarde van de kloktekening als screeningsinstrument voor dementie: Onderzoek in een geheugenpolipopulatie. Tijdschrift voor neuropsychologie, 13(2), 133-142 (lees meer: https://www.tvnp.nl/inhoud/tijdschrift_artikel/NP-13-2-5/De-diagnostische-waarde-van-de-kloktekening-als-screeningsinstrument-voor-dementie-Onderzoek-in-een-geheugenpolipopulatie).
Willemsen, M. (2018). Verstrikt in verwaarloosd verlies. Geïntegreerd behandelen van verlieservaringen met Developmental Transformations en varielation. In G. Claes, J. Maes, H. Modderman (Reds.), Ruimte maken voor verlies en rouw in therapie. Leuven/Den Haag: ACCO.
Wissink, I., Van Vugt, E., Moonen, X., & Stams, G.J.J.M. (2018). Reports of Sexual Abuse of Children in State Care: a Comparison between children with and without Intellectual Disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 43(2), 152-163.
doi.org/10.3109/13668250.2016.1269881.
Presentaties
Aalbers, S. (2018). Workshop Maak en beleef muziek: Emotie-regulerende muziektherapie voor studenten met depressieve klachten. Week van de vaktherapie. NHL Stenden hogeschool: Leeuwarden.
Aalbers, S. (2018). Workshop Maak en beleef muziek: Emotie-regulerende muziektherapie voor studenten met depressieve klachten. Studiemiddag studentgezondheid. NHL Stenden hogeschool: Leeuwarden.
Abeling-Boselie, D., & Pénzes, I. (2018, November). Vaktherapie Beeldend en Adaptief vermogen. Week van de vaktherapie. Zuyd Hogeschool, Heerlen.
Abeling-Boselie, D., & Pénzes, I. (2018, Oktober). Vaktherapie Beeldend en Adaptief vermogen. Symposium ‘Van ervaring naar inzicht’. Zuyd Hogeschool, Heerlen.
Bellemans, T. & De Witte, M.J. (2018, November). Transdiagnostisch werken binnen vaktherapie: interventies en effecten. Studiedag Vaktherapie Pluryn. Pluryn: Jan Pieter Heije, Oosterhout.
Berghs, M. (2018, April). Dramatherapie voor jeugd met TOS (taalontwikkelingsstoornis). Masterclass ‘Sociaal emotioneel functioneren met TOS’. Siméacongres, Lunteren.
Berghs, M. & Koot, R. (2018, Oktober). We ontmoeten u graag bij dramatherapie. Symposium ‘Van ervaring naar inzicht’. Zuyd Hogeschool, Heerlen.
Bosgraaf, L. (2018). Een evaluatie van de ArVT methode: een promotieonderzoek naar de werkzame elementen van beeldende therapie bij kinderen en adolescenten met een Licht Verstandelijke Beperking en gedrags- en emotionele problemen. NHL Stenden en Accare, Symposium onderbouwde vaktherapeutische interventies in de jeugdhulp, 18 januari 2018, Leeuwarden.
Bosgraaf, L. (2018, Mei). Affectregulatie in beeldende therapie. Congres: Jeugd in Onderzoek, Amsterdam.
Bosgraaf, L. (2018, Juni). Beeldende therapie als behandeling voor LVB kinderen en adeloscenten met gedrags- en emotionele problemen: een narratief literatuuronderzoek naar de werkzame mechanismen van beeldende therapie volgens affect regulerende principes. Congres ‘Focus op Onderzoek’, Ede.
Butler, J., Dočkal, V., Hurd, K., Steiner, N., Willemsen, M., Zehavi, G. (2018). Foreign Forests. Europese DvT Conferentie ‘Into the deep forest’, DADA Extraart, Praag, Tsjechië.
Claassen, A., Haeyen, S., & Pol, S. (2018). De groep als transitionele ruimte: spiegelpaleis voor de Gezonde Volwassene. Congres Nederlandse Vereniging voor groepsdynamica en groepspsychotherapie (NVGP), Driebergen, 23 maart.
Claassen, A., Haeyen, S., & Pol, S. (2018). De groep als transitionele ruimte: spiegelpaleis voor de Gezonde Volwassene. Congres Nederlandse Vereniging voor groepsdynamica en groepspsychotherapie (NVGP), Driebergen, 23 maart.
De Knecht, S. (2018, Augustus). Het effect van beeldende therapie meetbaar maken. Interview Suzanne Haeyen, ScienceGuide. Online gepubliceerd op 30 augustus 2018. https://www.scienceguid.nl/2018/08/het-effect-van-beeldende-therapie-meetbaar-maken.
De Witte, M.J. (2018). The effect of music interventions on stress-related outcomes. 20th Nordic Art Therapies Conference. Hveragerai, Iceland. https://www.ncatc2018.is/.
De Witte, M.J. (2018). The effects of music interventions on stress. 5th International Conference of the International Association for Music and Medicine IAMM. Barcelona, Spain. http://www.iamm2018barcelona.com/assets/Programa-iamm.pdf (see page 42).
De Witte, M.J. (2018). Muziek interventies voor stress reductie. Miracles of Music congres. Amsterdam. https://miraclesofmusic.nl/congres/.
De Witte, M.J. (2018). Effecten van muziekinterventies op het verminderen van stress: twee meta-analyses. Vakgroep Klinische Psychologie. Open Universiteit, Heerlen.
De Witte, M.J. (2018). Effects of Music Interventions in Health Care Settings. International Week Symposium. HAN University of Applied Sciences, Nijmegen.
De Witte, M.J. (2018). Hoe kan muziek zorgen voor stress reductie bij kinderen. Eten is Weten bijeenkomst. Koraal expertisecentrum locatie De Hondsberg, Oisterwijk.
De Witte, M.J (2018). The effects of music interventions on stress reduction. International Conference of Depression, Anxiety and Stress Management. Frankfurt, Germany.
De Witte, M.J. (2018). Effecten van muziekinterventies op het verminderen van stress. HAN Sociaal Themalunch. HAN University of Applied Science, Nijmegen.
De Witte, M.J. (2018). Introduction in meta-analysis and systematic reviews in music therapy research. Summerschool 2018 Clinical Research Methods in Music Sciences and Interventions. Vrije Universiteit, Amsterdam.
De Witte, M., Spruit, A., Van Hooren, S., Moonen, X. & Stams, G.J. (2018, October). The effects of Music Interventions on Stress-related Outcomes.Paper presented at the 20th Nordic Art Therapies Conference, Hverageroei, Iceland.
De Witte, M. (2018, November). Muziek en stress. Congres De dag van de muziektherapie, Vrije Universiteit, Amsterdam.
De Witte, M.J. & Wagner, M. (2018, November). Stress en Muziek. Miracles of Music. Congres De dag van de muziektherapie. Vrije Universiteit, Amsterdam.
De Witte, M.J. (2018, November). De verbinding tussen onderzoek en onderwijs: een rondetafelgesprek. Congres NWO Laureaten. Colour Kitchen Zuilen, Utrecht.
Haeyen, S. (2018). Ervaringen en effecten van beeldende therapie bij cliënten met een persoonlijkheidsstoornis. Presentatie ter ere van pensionering F. Posthumus-Meyjes, Amsterdam Medisch Centrum (AMC), De Bascule, Amsterdam, 23 mei.
Haeyen, S. (2018). Effects of Art Therapy. The Case of Personality Disorders cluster B/C. Radboud Universiteit, Nijmegen, 14 maart.
Haeyen, S. (2018). Het effect van beeldende therapie bij patiënten met persoonlijkheidsstoornissen; een randomised controlled trial. Posterpresentatie. Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP). Voorjaarscongres 2018, Maastricht 11-13 april. Winnaar posterprijs NvVP 2018.
Haeyen, S. (2018). Ervaringen en effecten van beeldende therapie bij cliënten met een persoonlijkheidsstoornis. De Bascule, Amsterdam.
Haeyen, S. (2018, May). Efficacy of Art Therapy in individuals with Personality Disorders cluster B/C. Paper presented at the World conference International Society of Schema Therapy (ISST) “INSPIRE 2018” Amsterdam.
Haeyen, S. (2018, June). Effects of art therapy in individuals with personality disorders cluster B/C; Randomised controlled trial. Paper presented at the 22nd World Congress of Psychotherapy. Amsterdam.
Haeyen, S. (2018, June). Promoting Mental Health versus Reducing Mental Illness in Art Therapy with Patients with Personality Disorders. A Quantitative Study. Paper presented at the 22nd World Congress of Psychotherapy, Amsterdam.
Haeyen, S. (2018, Augustus). Onderzoek doen naar beeldende therapie. Werkveld-contactdag opleiding Vaktherapie. Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Nijmegen.
Haeyen, S. (2018, Augustus). Interview: De Knecht, S. Het effect van beeldende therapie meetbaar maken. ScienceGuide. Online gepubliceerd op 30 augustus. https://www.scienceguide.nl/2018/08/het-effect-van-beeldende-therapie-meetbaar-maken/
Haeyen, S. (2018, September). Emotieregulatie in beeldende therapie voor cliënten gediagnosticeerd met een persoonlijkheidsstoornis cluster B/C. Effectonderzoek en perspectieven vanuit cliënten en therapeuten. Universitair Centrum Psychiatrie, Groningen.
Haeyen, S., Van Hooren, S., Van der Veld, W., Hutschemaekers, G. (2018, October). Promoting Mental Health versus Reducing Mental Illness in Art Therapy with Patients with Personality Disorders. A Quantitative Study. Paper presented at the 20th Nordic Art Therapies Conference, Hverageroi, Iceland.
Bijdragen van Suzanne Haeyen aan symposium tijdens het World congress of psychotherapy te Amsterdam.
Titel van het symposium: Scelta, a residential and day-hospital multidisciplinary treatment of personality disorders (PDs) in the Netherlands: findings from the clinical practice.
Ingediend door Wies van den Bosch.
Sprekers: Farid Chakhssi, Silvia Pol, Jeanine Oostendorp en Suzanne Haeyen.
Mescher, E. & Van Hooren, S. (2018, November). De waarde van muziektherapie. Congres De dag van de muziektherapie, Vrije universiteit, Amsterdam.
Minnaard, D., Willemsen, M. (2018). Verstrikt in verwaarloosd verdriet. Door middel van dramatherapie of beeldende therapie gestagneerde rouw signaleren en op gang brengen. Workshop op congres ‘Vaktherapie werk. Hoe dan?’. FVB, Ede.
Moonen, X. (2018, Januari). Inleiding over communicatie met mensen met een licht verstandelijke beperkingen. Euregionaal Congresburo.
Moonen, X. (2018, Februari). Over de huisvestingssituatie van mensen met LVB en probleemgedrag. Gemeente Den Haag.
Moonen, X. (2018, Maart). (H)erkennen van kinderen met LVB in het basisonderwijs. SOIL conferentie, Gemeente Maastricht.
Moonen, X. (2018, Maart). Over wetenschappelijk onderzoek in de zorg voor mensen met verstandelijke beperkingen. Uitreiking Ds Visscherprijs De Bosch.
Moonen, X. (2018, Maart). Invitational over de rechten van de mens met psychische aandoeningen in het kader van VN verdrag inzake rechten van mensen met een handicap. Trimbosinstituut, Utrecht.
Moonen, X. (2018, Maart). Ik doe mee, hij doet mee, wij doen mee…. En jij? Koraal, Eindhoven, studiedag.
Moonen, X. (2018, 31 Maart). Interview. Elsevier, bijlage katern.
Moonen, X. & Didden, R. (2018). Opleiding SGLVB (interview). RINO Utrecht.
Moonen, X. (2018, April). Jongeren met licht verstandelijke beperkingen. Raad voor de rechtspraak, Den Haag.
Moonen, X. (2018, April). Leven met een licht verstandelijke beperking in een ingewikkelde samenleving. Herkennen van LVB. VGN, Utrecht.
Moonen, X. (2018, April). Het (h)erkennen van licht verstandelijke beperkingen en gedragsproblemen, het doen van diagnostiek en weten wat werkt. WIV/ Psychiatrisch centrum Dr. Guislain / Hogeschool Gent, Melle.
Moonen, X. (2018, April). Herkennen van LVB en psychische problemen. Huisartsen Oostelijk Zuid Limburg (HOZL), Heerlen.
Moonen, X. (2018, Mei). Herkennen van LVB en psychische problemen. Huisartsen Oostelijk Zuid Limburg (HOZL), Heerlen.
Moonen, X. (2018, Mei). Dagvoorzitter en inleiding Wat is LVB? Congres naar aanleiding van het handboek psychiatrie en lichte verstandelijke beperking, Utrecht.
Moonen, X. (2018, Mei). Over het (h)erkennen van LVB. MEE, Den Haag.
Moonen, X. (2018, Mei). Over het (h)erkennen van LVB. Stichting De Linde.
Moonen, X. (2018, Juni). Over het (h)erkennen van LVB in het justitiële domein. Vlaamse forensisch psychologen, Brussel.
Moonen, X. (2018, Juni). LVB leren verstehen. Zuyd Hogeschool, afdeling Social Studies, Sittard.
Moonen, X. (2018, Juni). Over LVB en het speciaal onderwijs. Vereniging van ZMOLK scholen, Utrecht.
Moonen, X. (2018, Juni). LVB en psychiatrie. ART festival, Utrecht.
Moonen, X. (2018, Juni). Over LVB in relatie tot mobility mentoring. Platform 31, Utrecht.
Moonen, X. (2018, Juni). Over ACEs in het sociale domein. Ambassadeursbijeenkomst transformatie jeugdzorg, Utrecht.
Moonen, X. (2018, Oktober). Het versterken van de praktijk met wetenschappelijk onderzoek: perspectief vanuit de jeugdzorg en de zorg voor mensen met (licht) verstandelijke beperkingen. Symposium ‘Van ervaring naar inzicht’. Zuyd Hogeschool, Heerlen.
Moonen, X. Meerdere lezingen en workshops door het jaar inzake training van ambtenaren in het gebruik van taal voor (zeer) laaggeletterden. Gemeente Amsterdam.
Prick, A. & Kruijsen, I. (2018, Januari). Muziektherapie bij mensen met dementie. Dag van de eerste lijn, DOKh, Egmond aan Zee.
Prick, A. & Van Hooren, S. (2018, November). De invloed van muziek op lichamelijke processen. Congres De dag van de muziektherapie, Vrije Universiteit, Amsterdam.
Prick, A. & Van Hooren, S. (2018, October). Effects of Music Therapy on Neuropsychiatric Symptoms in People with Dementia. Paper presented at the 20th Nordic Art Therapies Conference, Hverageroi, Iceland.
Schweizer, C. (2018). Lezing Samenwerkingsprojecten van de opleiding Vaktherapie. NHL Stenden en Accare, kinder en jeugdpsychiatrisch centrum, in onderzoek naar onderbouwde vaktherapeutische interventies in de jeugdhulp, Leeuwarden.
Schweizer, C. (2018). Het werken met beeldende middelen met kinderen met autisme. Workshop en lezing voor ouders van kinderen met autisme, NVA, afdeling Friesland.
Schweizer, C. (2018). Workshop Beeldende therapie bij kinderen met autisme. NHL Stenden en Accare, Symposium onderbouwde vaktherapeutische interventies in de jeugdhulp, 18 januari, Leeuwarden.
Schweizer, C., Jager, F. de, Knol, V., Musch, A., Wenkel, L. (2018, Februari). Vaktherapie op school. Workshop met vier 4e jaars studenten, LKCA conferentie, Amersfoort.
Schweizer, C. (2018, March). How to evaluate art therapy with children 6-12 with autism spectrum disorders? Development of reliability of two instruments. Poster presentation at ESSENCE conference over vroege ontwikkelingsstoornissen, Göteborg, Zweden.
Schweizer, C. (2018, Juni). Vaktherapie in Passend onderwijs. Masterclass voor leerkrachten, Leeuwarden.
Schweizer, C. (2018, Juni). Een creatieve benadering van kinderen met problemen in en om de klas. Tweedaagse conferentie van lectoren platform sociaal werk i.v.m. Leeuwarden Culturele hoofdstad van Europa, ‘Iepen mienskip’ te Leeuwarden. De inclusieve samenleving onderzocht.
Schweizer, C. (2018, June). Tweedaagse masterclass art therapy and children with autism. Talinn University, art therapy education, Tallin, Estland.
Schweizer, C. (2018, October). Development of two instruments: Observation in Arth Therapy of a child diagnosed ASD and Evaluation of the Art Therapist. Nordic Conference Arts Therapies, IJsland.
Symposium georganiseerd tijdens het World congress of psychotherapy te Amsterdam.
Titel van het symposium: Effects and working factors of arts therapies.
Ingediend door Susan van Hooren.
Sprekers: Jorg Fachner, Sabine Koch, Suzanne Haeyen en Anna-Eva Prick.
Van der Maas, L., De Witte, M.J., Bellemans, T. (2018). Reguleren van emoties en stress met lichaamsbewustzijn, bewegings-, en muziekinterventies. Focus op Onderzoek 2018. De Reehorst, Ede.
Van Hooren, S. (2018). The effects and working factors of arts therapies. Promovendi-dag Open Universiteit, Eindhoven.
Van Hooren, S. (2018, Oktober). Vaktherapie: doen wat werkt. Oratierede. Open Universiteit, Heerlen.
Van Hooren, S. (2018, October). Diversity in Research: Subjective Experiences, Bodily States and Working Methods. Paper presented at the 20th Nordic Art Therapies Conference, Hverageroi, Iceland.
Van Hooren, S. (2018, November). Music maestro! De waarde van muziektherapie. Universiteit Maastricht.
Willemsen, M. (2018). Developmental Transformations en de spelinterventie varielation. Symposium ‘Ruimte voor verlies en rouw in therapie’, ACCO, Antwerpen-Berchem, België.
Willemsen, M. (2018). Cycling across the boundaries of grief. Applying Developmental Transformations for contemporary tailored and integrated grief treatment. Conferentie ‘Borders in Action’, European Federation of Dramatherapy, Nürtingen, Duitsland.
Willemsen, M. (2018). Failure to arrive. Traces of absent spaces. Europese DvT conferentie ‘Into the deep forest’, DADA Extraart, Praag, Tsjechië.
Zwiers, E. (2018, Februari). Integratie van muziek in de intramurale dementiezorg. Video-interview Susan van Hooren en Anna-Eva Prick. Stichting Dilemmaboek.